onsdag, november 05, 2008

Smyglyssnat..

Idag var Lilltrollet med mig ute hos en av kunderna, en läkarmottagning. Hon är suverän på att leka själv, så med mig som passiv deltagare lekte vi självfallet just läkarmottagning.

Hon hade fullt sjå med att skriva journaler och ringa patienter, boka tider och skriva recept. Jag blev klart imponerad över vilken koll hon har. Fantasin flödade och vi hade patienter som hade de mest fantastiska namn som "Fröken Blommisberg" och "Herr Adruktis". De åkommor de hade var inte heller dumma eller vad sägs om "en intern magåkomma med baciller" eller "ett avbrutet benbrott i armen". Men hon kunde fixa allt, nemas problemas.

Och jag blev lite avundsjuk när jag satt där med mina siffor och papper. För henne var varenda blankett en dröm, en outsinnlig källa till fantastiska lekar. Varje siffra en hemlig kod till en vuxenvärld hon är nyfiken på. Varje bokstav nyckeln till något spännande äventyr. Och hon har det framför sig. Hur häftigt som helst!

Bäst var dock när hon till en "patient" kläckte ur sig följande:

"Jag är hemskt ledsen men herr doktorn är upptagen med datorn just nu, vi har bara en syster ledig. Fast det är lika bra för de gör ett mycket bättre jobb och så är de snällare också!"

ps: finns det någon som kan administrera in min räknare? Och hjälpa mig med min header? Tveka inte.. ni vet var jag finns!

2 kommentarer:

Humlan sa...

Hon kanske skulle hjälpa till när sjuksköterskorna ska löneförhandla nästa gång... ;-)

Batbut sa...

jag tror båda mina döttrar har en ljust framtid framför sig :-)