torsdag, december 31, 2009

Rekapitulering

Sista dagen på det här året. Som alltid infinner sig en viss sentimental känsla, ännu ett år som rusat på. Massor av saker som hänt och en ny, okänd framtid väntar. Vad har varit bra, vad har varit dåligt, vad vill jag förändra. Många tankar och få svar. De här frågorna är väl något som vi alla brottas med under de dagar som går och inte bara på årets sista dag.

Att leva livet fullt ut, ta tillvara på de små ögonblicken. Att vara i nuet och njuta. Det är dit jag vill komma, men jag fastnar ofta i detaljer och oro över vardagen. Inte alltid beroende på mitt eget sätt att tänka & vara, utan många gånger för att livets stigar leder mig dit.

Det finns många saker jag skulle vilja ha gjort annorlunda om jag kunde, men nu är inte livet konstruerat så. Utan istället gäller det att dra lärdom av de saker som hänt och försöka göra annorlunda nästa gång jag står vid vägvalet.

Det här året har varit ett av de värsta i mitt liv, p g a andra människors räddsla och avund som ledde till falska polisanmälningar och förtal. Sjukdomar och olyckshändelser. En far som är på väg helt in i dimman. En tuff ekonomisk tillvaro där ansvaret ligger mestadels på mig. Och jag axlar det, men fasiken vad det tar på krafterna.

Trots detta har vi lyckats att hålla ihop, hålla samman vår lilla familj och självklart finns det glädjestunder. Korn av guld att vårda ömt och bära med sig i framtiden.

Jag har inga stora önskningar för det kommande året mer än att jag slipper dra den tunga last jag gör idag. Att ansvaret kan lätta lite och att jag ska orka glädjas mer.

Fick jag drömma så skulle det kommande året innebära att boken jag bär i mitt hjärta blir skriven, att mina glasalster blir uppmärksammade och inkomstbringande och att alla mina nära & kära får behålla hälsa, vara lyckliga. Det sista är självklart det viktigaste och jag ska gör allt jag kan för att påverka det i den riktningen.

Alla ni som följer mig, trots min totala blogginkompetens med att besvara kommentarer och besök, önskar jag en fin sista dag på detta året och en förhoppning om att nästa blir precis som som ni önskar.

Ett gott nytt år på er alla så syns vi på andra sidan.

1 kommentar:

Humlan sa...

Ett Gott Nytt År till dig och hela familjen!