måndag, december 26, 2005

En julsaga

Hon vaknar tidigt. Det är något speciellt idag, och efter en stund kommer hon på det. Julafton! Äntligen. Efter veckor av längtan och förberedelser så är det dags.
Det är bara hon som är vaken. I sällskap med Scoobydo och de andra Disney figurerna äter hon frukost. Fylld av tillförsikt. Den här julen kommer bli bra. Den kommer bli annorlunda. Inte som de andra. Det kommer att bli en annorlunda jul.

En jul när mamma inte är trött och ledsen, utan är glad och ler.
En jul när pappa inte blir arg och irriterad, utan är snäll och vänlig.
En jul när mamma och pappa inte bråkar, utan en jul när de är sams.
En jul när varken mamma eller pappa blir fulla.
En jul när alla är sams.
En alldeles vanlig jul.

10 kommentarer:

Monica med yffen sa...

Säkert många barns tankar.

Alla vuxna borde anstränga sig för att ge sina barn just en sådan jul...

Morgondimma sa...

En enda dag när glädje, värme, och samhörighet står i focus finns tyvärr på alldeles för många barns önskelista. Och många vuxnas också.

anna sa...

Men åh gula du.....jag har jättesvårt att kommentera på detta, men det är jättefint, bara inget jag kan säga något bra till. Hade du däremot råkat ut för en trafikolycka (missförstå mig fel kära du) hade jag kunnat ta hand om dig jättebra, men sånt här....det gör bara ont i hjärtat!

Men nu har jag kommenterat......;)

Lyckliga Grodan sa...

kram till den lilla flickan från mig....

Batbut sa...

Tack för era kommentarer. Är inte helt och hållet min historia, den såg lite annorlunda ut. Men det är nog många barns historia just kring jul. Och det är tragiskt.
Anna, kände Du Dig tvingad? *s*

anna sa...

eh ja! du blev ju gul,....;)

Batbut sa...

Anna, jag gillar när folk fattar mina "subtila" vinkar *s*

anna sa...

subtil.....maj gad, en tankvagn hade gått mer oförmärkt förbi....;)

Batbut sa...

asch då Anna, den var väl väldigt lågmäld och fin *asg*

Batbut sa...

Sandra, tack! Hoppas Du håller ihop!
Mette, stackare! Du får låna min axel anytime!
Marmelad, detsamma till Dig!