onsdag, december 07, 2005

Trollstein teori

Den empiriska vägen har jag gjort följande banbrytande upptäckter:

- Beläggning på tungan tas effektivt bort med att doppa densamma i varmt smält socker. Så blank och fin har tungan nog aldrig varit! Nackdel är att lite känsel försvinner på vägen
- Varmt smält socker är även bra till att bränna bort generande hårväxt på fingrarna. Gör förmodligen ondare än en vaxning. Tror jag. Har liksom aldrig vaxat fingrarna.
- Om man smälter socker tillräckligt länge i en gjutjärnspanna så blir det en kemisk reaktion. Ngn som har en gjutjärnspanna till övers?
- Silvertejp lindrar inte brännsår

Nästa år sätter jag fast nonstopen med häftpistol!

Vad gör man inte för sina små troll? Imorgon när de vaknar står där ett attans fint litet pepparkakshus, med non stop. Som förmodligen är borta om en vecka. Det brukar bli ett visst svinn.

11 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

hahaha... Minns det som igår. Vi övergick till vanligt klister de sista åren.

Monica med yffen sa...

Linda silvertejp över nonstopen så blir det mer pyssel över det hela och inte uppätet lika fort.

Ordverifiering den här gången: Warrrv (jag är uppe i warrrv)

Lyckliga Grodan sa...

du är en praktmorsa battis.. själv överlämnar jag pepparkakshushelvetet till barnens mormor..
undrar om hon hade sånt tålamod med oss.. jag tror inte vi fick vara med och göra pepparkakshuset.. eller så ville jag inte då heller..

anna sa...

häftpistol? när det finns silvertejp ;)

PGW sa...

florsocker plus äggvita! Blir snyggt också!

... sa...

Såg att de hade färdiga hus på ICA. *funderar*

Anonym sa...

Fattar ingenting,,, du som använder silvertejp till ALLT. Voffor gör ho på detta vise?

Ilva sa...

Det ar faktiskt ett satt att ta bort generande harvxt pa har nere fast kanske inte smalt pa samma satt pa samma satt! Sockret lar hamma ev inflammationer o lindra rodnader.

Maria Holmstrand sa...

haha, du skriver ju så himla bra... been there, done that ;)

Theron o familj sa...

Tack för ditt inlägg, det påminde mig om varför jag inte ska ha dåligt samvete över att jag inte ids baka pepparkakshus med ungarna. Det går ju att köpa..=)

Bloggblad sa...

Aha! Ännu ett sätt att ta bort hår på fingrarna. Jag har testat både att vaxa och att bränna - funkar bra båda två. Nästa test blir väl smält socker....ajajjajaj

Pepparkakshus? Que? Har klarat mig utan i över 50 år. Då klarar jag lite till. Tränar på att klara mig med allt färre julgrejer för varje år. Men fick nobben på att skippa julgran inomhus.