tisdag, november 29, 2005

Trollspekulationer

Mellantrollet: Mamma, vem har bestämt alla ord?
Mamma troll: Hur då menar Du?
Mellantrollet: Jo men att runt ska heta runt och inte fyrkantigt. Eller att blomma heter blomma. Det kan ju lika gärna heta sol. Eller kastrull.
Mamma troll: Ja Du, det var bra frågor. Men jag vet faktiskt inte varför de heter som de heter. Kanske någon såg en blomma och tyckte att det var ett bra namn.
Mellantrollet: Det tycker inte jag. Jag tycker att blomma skulle heta glad. Eller fin. För så känns det.
Mamma troll: Det skulle passa bra.
Mellantrollet: Mamma, finns Gud?
Mamma troll: Tror Du att Gud finns?
Mellantrollet: Ja, det tror jag.
Mamma troll: Men då finns Gud. För Gud finns för den som tror på honom.
Mellantrollet: Är det samma sak med tomten?
Mamma troll: Exakt.

Mellantrollet: Tror Du att Gud och tomten känner varandra?
Mamma troll: De gör de säkert.
Mellantrollet: Då hoppas jag Gud får en fin julklapp i år!

6 kommentarer:

MB sa...

Gulligt värre :-)) Tack för julklappstipset förresten :-))

Anonym sa...

Barn är roliga ibland. Minns att jag själv ofta funderade på just det där med att träd heter träd och inte boll...

Mildamakter sa...

Det är bara så härligt att läsa dessa funderingar..tänk var ungar kan få till det :o)

The Female Dinousaur sa...

Åh, jag hoppas att min lillsnurpa ska bli så där filosofisk... :-)

Batbut sa...

Maleandro, de är faktiskt väldans gulliga (som mor sin *s*)
Zibbo, välkommen hit! Kommer oxå ihåg en del mysko idéer man hade som liten (och som sitter kvar..*s*)
Jenny, det ryms mkt i de små huvudena. Och Du har mail!
Mildamakter, välkommen hit & gärna tbx! De är kloka de små liven, när man ger sig tid att lyssna på dem.
Biggis, om hon blir som mor sin så lär hon headbanga och ha ring i näsan vid 8 års ålder *s*. Och självklart ha en djup filosofisk medkännande sida som hon kamouflerar med det tuffa yttret *s*

Dépardieu sa...

Underbar:)