fredag, november 11, 2005

Upplys mig!

Jag måste missat ngt väsentligt. Eller hur ligger det till?

Ämne: Stadsjeep
Fråga: Varför kör de så in i helvete illa? Och farligt? Och vårdslöst? Och hänsynslöst. Störst kör först principen i alla lägen.

Teori 1: När man köper en stadsjeep så får man carté blanche till att uppföra sig som en idiot, eftersom bara idioter köper en stadsjeep?

Teori 2: När man kör en stadsjeep så är man en idiot, för annars skulle man inte köpa en stadsjeep?

Teori 3: När man kör en stadsjeep så blir man en idiot, för annars skulle man sälja den.

Iofs tycker jag namnet är ganska upplysande, stadsjeep. Men hallå, vem kör en jeep i stan? På viltsafari i Stockholms City? Vad jagar man då, bimbos eller?

Den här gången tänker jag inte be om ursäkt för mina fördomar för efter dagens bilfärd genom Stockholm känns de oerhört välgrundade.

11 kommentarer:

Ilva sa...

teori 2. du har hela min familj pa din sida

Cornelia sa...

Stämmer med mina fördomar också. Vore kul om någo kunde motivera behovet av en stadsjeep i stan. Lätt att perkera?, billig i drift osv

Humlan sa...

Precis som många BMW-ägare, så tror dom att dom äger stan, får göra och köra som dom vill och parkera var dom vill. Pöbeln (vi som inte äger sagda bilar) ska kasta oss undan och vara vördnadsfulla och vara tacksamma över att vi får titta på dem och deras fantastiska bilar...

Vi på Kantarellen sa...

Jag tror att de lever efter principen: "Störst går först"

Lyckliga Grodan sa...

vi kör stadsjeep.. på landet.. heter det nåt annat då??

Anonym sa...

Humlan har redan sagt precis vad jag ville säga här.

Lite kul ibland eftersom vi ändrat texten "350 Turbodiesel" på vår bil till "200 Diesel". När man sedan står vid rödljus med en smått flinande BMW-ägare bredvid sig, är det kul att trampa gasen i botten.

Jo, jag är barnslig ibland...

Batbut sa...

Guldgrodan, kul med en ny besökare även om vi inte har samma åsikt *s*
Grodan, Du är förlåten. Ni kör en country jeep *s*
Monica, jag gör oxå så. Kör en Audi som är ganska pigg.
Ilva & Cornelia, tack för stödet.
Humla, right on!
Mamse, I know men håller inte med
Mette, det är faktiskt min teori oxå

Anonym sa...

För första gången någonsin ska jag vara seriös.

Jag kör vad många kallar en stadjeep i arbetet, inte för att det är coolt, utan för att det krävs i jobbet. Den tar sig fram ta mig fan överallt, nästan. (Det betyder att det inte är en Volvo, SAAB, BMW eller så) Vad jag konstaterat är att sikten och förmågan att planera körningen är överlägsen, jag skulle gärna ha en själv, om de inte vore så fröbannat dåliga för miljön.

Anonym sa...

`men hur kan ngn tycka att de är coola??? de ser ju ut som skolådor på hjul...nej tacka vet jag en jagga från 69....det är ngt att vara kaxig i......

... sa...

Hmmm...jag har inte ens körkort men måste givetvis blanda mig i debatten. (När blandar jag mig inte i debatten)
Stadsjeepar slipper man krypa in i. Man kan lasta in hundar, ungar och resten, Man har bra sikt och det känns ganska skyddat att sitta "däruppe". Och man kan köra till landet i gyttjan utan att en traktor ska behöva komma å dra upp en ur lervällningen. MEN jag tycker att ALLA i trafiken, oavsett fordon/skodon, ska uppföra sig i trafiken! Så det så!

Om jag hade körkort kunde jag nog tänkt mig en, men de är så dyra... Och är de nu som någon sa ovänligare mot miljön än andra bilar så får jag väl hitta på något annat att kuska runt i. Den dagen den sorgen...

Batbut sa...

Ulf, jag köper argumentet med jobbet. Men jag förstår fortfarande inte varför somliga köper en sådan för att köra i stadstraffik enbart. Och om de nu gör det så måste de tänka på att de sitter i en avsevärt större och tyngre bil än medtraffikanterna. Kan de inte köra bilen juste så är de en fara!
Alex, jag håller med Du!
Kimmi, jag kan förstå det praktiska - i övrigt hänvisar jag till min kommentar till Ulf. Lite ansvar måste folk ta som kör livsfarliga maskiner (iofs är alla bilar potentiellt farliga, en somliga är mer)