Jag och Skatteverket är såååå tajta! Har just tillbringat hela förmiddagen med att ringa sjuttioelva olika instanser för att rätta till ett fel. Som Skatteverket gjort. Genom att stoppa pengarna på ett slaskkonto istället för ett skattekonto. Stökigt blev det. Men nu är det gjort.
Vad som fascinerar mig så här i dataålderns tidevarv är att jag måste prata med sjuttioelva instanser för att korrigera ett misstag. Som inte ens jag begått. Varför kan inte de själva ringa runt? Undrar om de någonsin funderat på en slags helpdesk, typ felanmälan?
Hur skulle det se ut om en kund ringer mig angående ett fel, varpå jag svarar "jovisst har vi gjort fel, jag har noterat det. Nu får Du ringa till teknikern". Och så ringer kunden teknikern, som svarar "jo visst har jag gjort fel, jag har noterat det. Nu får Du ringa lagret". Kunden ringer lagret, som svarar "jovisst har vi gjort fel, nu har vi justerat det. Nu kan Du ringa teknikern igen och säga att det är löst". Och så ringer kunden teknikern som säger "tackar, nu har jag noterat det. Nu kan Du ringa kundtjänst igen och göra en felanmälan igen". Osv. Har ni hört talas om "Katten på råttan"?
21 timmar sedan
3 kommentarer:
Det är väl bara för att det är ett statligt verk som dom kan hålla på så och ändå finnas kvar! Ett företag hade varit fd. företag för länge sedan...
Fy så jobbigt! Då gäller det att ha "en ängels tålamod", som det heter.
Ängels tålamod! Jag får tokspel! Jag ber först om ursäkt och talar om att jag begriper att det inte är personen jag talar med som orsakat alltihopa, men sen ger jag henne/honom en rejäl släng av sleven i alla fall och ber vederbörande vidarebefordra detta till rätt människa!
Sist var det arbetsförmedlingen som fick höra! Jag sa till dem att jag begrep att folk ville ha så lite med dem som möjligt är, eftersom de bara ställer till bekymmer.
"Det är en tjänst vi tillhandahåller"
"Tjänst? BJÖRN-tjänst ja!"
MORR!
Skicka en kommentar