måndag, maj 29, 2006

Yippiekaiey!

Snacka om smakstart på dagen! Solen skiner, trollmor lite extra piffig pga lunchdejt, i tid för lämning i skolan och allt rullar på som det ska.

PANG! BOM! KRASCH!

En liten liten bil kommer på att den är på fel plats. Vid fel tillfälle. Och den lille lille gubben vid ratten kastar sonika om densamma för att göra en u sväng. HALLÅ! På högtraffikerad innerstadsgata i morgonrusningen. Tjena, hur smart är man då? Framförallt om man INTE tittar i back- eller sidospeglar!

Resultat? Jo tack, en lite lätt skrynklig bil tillhörandes trollfamiljen! Höger sida helt intryckt. Inga personskador dock, mer än ett fly förbaskat mellantroll som inser att hon kommer försent till skolan.

Papper skrivs och den lille gubben är lite lätt skakis. Ber mig att inte skriva u-sväng för "då kommer körkortet ryka som en avlöning". Inser samtidigt att den lille gubben luktar något. Som man inte ska lukta när man kör bil. Men jag fegar. Ringer inte polisen där och då, utan väntar tills jag åkt iväg. Hade jag varit själv hade jag nog ringt, men inte med dotter i bilen.

Nu sitter jag här och har lite ångest. Tänk om det bara var ett otroligt starkt rakvatten? Tänk om mina näsborrar bedrog mig? Tänk om gubben inte alls luktade sprit? Och så kommer polisen och viftar in honom. Fast å andra sidan, tänk om han verkligen var onykter?

Gjorde jag rätt? Vad skulle ni gjort?

9 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

precis som du hade jag gjort... om han inte har druckit är det ingen fara med det.. han blir lite omskakad kanske.. om han har druckit kanske han vaknar till..

du tänker med hjärtat vännen..

Humlan sa...

Tänk om ett litet troll hade stått oskyddad där fick för sig att svänga, kanske pga att omdömmet var grumlat av berusningsmedel...
Där ser du! Du gjorde Rätt!!!
Om han inte har druckigt... inget har hänt annat än att han har fått blåsa lite.
Om han har druckigt... så säger jag som grodis; han kanske vaknar! Kanske blir glad att han vaknade innan det hände något värre än plåtskador.

Visst kan det kännas jobbigt att ringa, men OJ vad jag hade ångrat mig om jag inte hade gjort det!

Anonym sa...

Absolut ska man anmäla ifall man misstänker rattonykterhet.
Du kanske räddade någons liv!!
Civilkurage.

deeped sa...

Jag hade satt mig på gubben och ringt polisen... typ. Civil arrest liksom. Och skrivit u-sväng med fetstort U. Typ 48 pixlar allra minst. För jag hade varit så fett förbannad att han mest skulle vara glad för att jag inte valde att ta saken i egna händer...

Stefan sa...

det är bara att ringa. tänk om han kör på någe?

håller med deepjed...haha 48 pixlar med en analog penna ;)

Bambi sa...

Klart du har rätt! I det läget finns det ju inga alternativ. Finns tillräckligt med dårar lösa som kör ihjäl andra oskyldiga människor!!

... sa...

Du gjorde helt rätt! Jag tror att om man "tror" att människan luktar sprit, så luktar nog människan sprit, för det är ngn klocka inuti som plingar till där.
Hade det inte varit sprit hade du inte ens reflekterat över saken. Så tror jag!

deep|ed och Stefans kombination 48 pixlar + analog penna hade förståss satt en annan twist på saken - men det är lätt att vara efterklok.

Och som de andra säger, var det nu inte alkohol, så spelar det ju ingen roll. Han behövde säkert stanna och ta ett extra andetag i alla fall!

OCH! DET VIKTIGASTE AV ALLT! Skönt att du och ungarna inte kom till skada!

Batbut sa...

Ni har alla så rätt. Tyvärr är jag fostrad med att "det är synd om alkoholister", även om jag nu inte kan svära på att karln var onykter. Eller ens om han var alkis om han nu var onykter. Men iaf så var det den "genen" som slog till efteråt... Men jag ringde iaf!

Anonym sa...

Interesting site. Useful information. Bookmarked.
»