tisdag, februari 28, 2006

Dåligt samvete

Ibland undrar jag om det är något vi får med modersmjölken. Eller om det är ett typiskt svenskt karaktärsdrag. När någon är dum, elak eller otrevlig så är det alltför vanligt att man tar på sig skulden själv. Eller är det bara jag?

När ex.vis min mor gjorde något mindre trevligt så var alltid min tanke "att om jag bara gjorde si så skulle mamma inte göra så". Och så släpar man med sig detta puckade drag in i vuxen ålder.

Så jäkla trött på mig själv att jag inte helt kan släppa det! Och jag både ser & hör att andra (framförallt tjejer) gör likadant.

Mitt logiska jag säger "nu gjorde X något helt jävla dumt, men det är hans/hennes torsk". Då svarar känslan genast "men om jag hade gjort si eller så kanske X hade låtit bli". Varför tar tanken över känslan för? De ynka centimetrar som är mellan hjärna och hjärta måste vara världens svåraste transportväg. Och fylld av blockeringar.

Vad vi ska jobba på, vi som lider av detta är som sången säger "Listen to your heart".

Och med det lämnar jag över till nattskiftet, för här ska sovas skönhetssömn! Fick mindre smickrande bilder per mail idag. Jag förstår varför trollen blundar när de pussar mig! *s*

10 kommentarer:

Anonym sa...

Dåligt samvete är inge kul,,, fram med silvertejpen!

Ilva sa...

hej nu skall jag stressa vidare for att döva mitt dåliga samvete!

Lyckliga Grodan sa...

man kan bara ta ansvar det man gör/säger.. hur andra reagerar på det.. det är deras ansvar..

det går att träna bort det dåliga samvetet.. jag lovar..
och det är så så så värt det..

Anonym sa...

Jag tänkte på dig när jag tittade på en film i går kväll. Dom använde silvertejp!
Det går att träna bort. Det fick jag. Läs gärna boken "Smärtbäraren" av Åsa Nilsonne.

PGW sa...

Träna bort? Låter jobbigt. Finns det inget litet fiffigt vaccin, en spruta så är man bra sedan?

/lat

Anonym sa...

Har hört att det hjälper att träna med positiva tankar.. tyvärr brukar tankarna sova när jag verkligen behöver dem..
Fast det är klart.. det är nog lite svårt att förändra ett beteende som fyllt 40.. eller 90..
Men tror du att man kan förändra blockeringarna till hinder.. typ 60 meter häck.. Dom häckarna är inte såå himmelens höga.. kan man nog kullerbytta över om man tränar.. =o)

Batbut sa...

Jag ser och hör, men här är det tilt idag. Inga klokar kommentarer idag heller.... kanske imorgon...*s*

Anonym sa...

PGW
Det kallas att knarka och är en inte helt ovnlig lösning...(ironiskt leende...)

Anonym sa...

hm... man kan ju också gruppterapera sig hos batbut...

Batbut sa...

Yes - absolut. Gruppterapi med mycket vin som avslutning *s*