onsdag, februari 01, 2006

Kort refräng

Totalt helt slut. Tjoff sa det, så gick luften ur. Orkelös och matt. Men ack så bra jag mår. För jag har yogat! Jo jag vet, jag sa aldrig mer. Men attans vilken skillnad det var på power yoga och Ashtanga (tror jag det hette).

Visst var det slitigt, kroppsdelarna hamnade huller om buller i de mest konstiga ställningar. Jobbigast var nog att ligga på rygg med fötterna uppåt mot taket. Inte att ha fötterna mot taket, det fixade jag. Men när magen lite snyggt gled nedåt (eller uppåt) och pressade mot hakan. Då blev det tufft. Var liksom lite mer mage än vad jag trodde.

Och sedan avrundingen. Vilken belöning! Två timmar där jag knådades och oljades som värsta degklumpen. Varenda liten led fick sig en genomkörare, för att sedan packas in i varma handdukar och låta ansikten få sitt. Då njöt jag. Mellan snarkningarna!

Har ni någon aning om hur högt jag kan snarka? Tydligen tillräckligt högt för att väcka mig själv iaf. Men fy attans vad skönt det var!

6 kommentarer:

Cornelia sa...

och var ägde detta underbara rum?

Lyckliga Grodan sa...

ashtanga rules.. yeah..
jobbigt.. och tufft.. men belönande..

Batbut sa...

Vaken liten kort stund till, det ägde rum på Zence (eller hur det nu stavades). Indiska's relaxcentrum på Narvavägen. Klart att rekommendera. Prisvärt och kontemplativt i 180!
Grodan, se upp! Snart gör jag oxå sånadäringa konstiga böjar, med magen mot taket *S*

Anonym sa...

Körde du ashtanga sist om jag förstått rätt? Jag gillar den! Kan inte gå här, pga för vitt i lokalen, snyft. Kanske jag kan ta den lilla affischen och köra eget pass. Det räcker med solhälsning A och B då är jag genomsvettig:-) Måste berätta en sak. När vi skulle få upp fötterna och så sen somna.. Tjejen PRUTTADE!!! Sen fick hon husteriskt skrattanfall och fick gå ut. Ledaren sa att det händer mycket i kroppen och så är det naturligt. vi försökte hålla masken.

Bloggblad sa...

Jag kommer aldrig iväg på yoga... bara tänker: att...snart...nån gång.
Jag har gjort yoga förr. Helst skulle jag vilja göra Tensegrity som jag gjorde på sångkursen i somras. Det var häftigt. Som chigong eller nåt sånt.

Ataharis sa...

Litet tips: Kundaliniyoga. Mycket mental träning och ganska ansträngande fysisk träning men mindre än ashtanga Mer fokus på andligheten och vad som egentligen händer i kroppen med tankeverksamhet och fysik i kombination. Den jag går på har en timmes fysiska och mentala övningar (samtidigt, de är hopkopplade med eldandning och fokus och sånt) och sen en halvtimmes meditiaion. Efter att ha haft konstant huvudvärk i sex månader var den försvunnen efter bara tre tillfällen av kundaliniyogan, precis som PMSen blev klart mera lätthanterlig.

Och jo, även på mina pass är det folk som fiser. De kan också somna och snarka, börja gråta eller skratta hysteriskt. För min del knastrar, knakar, hoppar och smäller dte i kroppen. Smärtfritt. Yogin förklarar det med att det är gamla cellminnen och spänningar som löses upp.

Kan inte annat än rekommendera!