fredag, februari 17, 2006

Empati någon?

Har lite sporadiskt följt de så omtalade KU förhören. Och det diskuteras om ansvar hit och ansvar dit. Det moraliska ansvaret tas aldrig upp. En sak frågas det aldrig om:

Var i helvete fanns de höga hönsens empati? Det var deras medmänniskor som råkade otroligt illa ut, som var utsatta och behövde hjälp. Oavsett vem som var ansvarig så borde ni ändå ha engagerat er. Reagerat, av ren och skär medmänsklighet. Större delen av världen följde nyheterna, engagerade sig och letade efter vad de kunde bidra med. De höga hönsen här julade vidare och slog sig till ro med att de ansvariga hade situationen under kontroll. Hur i helvete kunde de låta bli att bry sig?

Låt oss spekulera i följande scenario:
Jag är chef för ett badhus, där vi har badvakter anställda. Jag sitter i en solstol och ser någon drunkna. Men jag gör ingenting, för jag förlitar mig på att de av mig anställda badvakterna gör sitt jobb. Kanske det är formellt riktigt, men är det medmänskligt att agera så?

4 kommentarer:

PGW sa...

Politiker behöver ingen ryggrad för de är så hårdhudade.

Mildamakter sa...

Det som räknas i hönseriet är vem som ska betala insatsen, och innan detta är klargjort så sker ingenting...OM det inte är en politiker som behöver hjälp förstås, för då hade det säkerligen låtit annorlund...blir så tröööött på dem :o(

Cornelia sa...

Jag har slagits av samma tanke

Batbut sa...

Man kan väl alltid hoppas (fast förmodligen förgäves) att de så småningom lär sig lite ödmjukhet