lördag, februari 04, 2006

To drink or not to drink?

Luther har för tillfället blivit utslängd. Han bor numera i en gammal sko ute i Liljanskogen i väntan på nästa offer. Väl påpälsad så risk för förfrysningsskador finns inte. Han bad att jag skulle hälsa till er med följande ord "se upp för jag kommer alltid när ni minst behöver mig".

Softade runt på Södermalmshallarna igår. Finns det någonstans i Stockholm man kan shoppa sig trött på mat så är det väl där. Men gott blev det! Smörstekta sockerärtor, hur smakar inte det? Och nej, det var inte det enda vi åt. Dock förstörde nog mellantrollet aptiten för en hel del, för varje ost, salami eller köttbit hon såg åtföljdes av orden "Mamma, tänk att det där en gång var en söt kalv" (eller gris osv). Så numera äter vi inte kalvkotlett hemma, utan nötkött osv.

Men så till min fundering i rubriken. Förr kunde jag festa ganska vilt, länge och mycket. Och jag hade fördelen att alltid bli glad och aldrig störig av alkohol. Dock dricker jag sällan alkohol numera. Smuttar gärna på ett glas vin, men sedan får det vara bra. Inte av några moraliska aspekter, men har man 2 troll som är otroligt morgonpigga samt äter medicin som får frispel av alkohol tycker jag inte att det är värt det.

Alla mina vänner vet om det, och de flesta accepterar det. Men så finns det ett fåtal som reagerar oerhört starkt. Nästan förnärmat. "Kom igen, släpp loss. Du var mycket roligare förr" m.m är meningar jag hela tiden får höra. Men hallå! Hur patetiskt vore inte det om jag, en 45 åring, skulla parta loss på samma sätt som när jag var 30? När jag förr var charmig på dansgolvet skulle jag idag se löjligt ut, om jag stod där och headbangade. Spelade luftgura osv.

Nej självklart kommer jag inte att dricka bara för att lugna deras eget dåliga samvete (?). Jag är precis lika social och trevlig med som utan alkohol. Och mitt beslut att dricka innebär inte att jag ser ned på deras beslut att dricka, så länge det sker i anständiga mängder och utan trista påföljder.

7 kommentarer:

Farsan_Baloo sa...

Just nu önskar jag inget hellre än att jag också sumpat alkoholen. Det är som du skriver inte lika kul att vara smällbakis med knodd i huset!

Vi på Kantarellen sa...

Thank you!

Precis så är det.

Batbut sa...

Jaså, farsan Ballo har varit ute och partat? *s* Spelade Du luftgura också?
Mamse, your'e wellcome! Visst är det så.

Ilva sa...

Battis-jag ar precis likadan fast det var inte barnen som fick mig att sluta utan Italien, har dricks det verkligen med matta. Trots att det finns vin o sprit overallt!
Men stackars Luther, du vet val att han IRL inte alls var som du framstaller honom?

Humlan sa...

Tänk att det är så svårt att få vara nykter eller måttlig utan att förklara sig!

Anonym sa...

Skönt att du har slängt ut Luther! Hoppas att han inte hittar här...
Jag blir glad att läsa vad du skrivit om alkhoholen. Känner exakt likadant. Dricker mest för smaken och njutningens skull.

Batbut sa...

Skönt Mette att Du är på banan igen.
Ilva, jag vet att Du brukar säga så. Men jag kämpar hårt för att bibehålla mina fördomar om honom *s*
Humlan, visst är det mysko. Ungefär som en alkis försvarar varje glas han/hon dricker måste jag försvara varje glas jag INTE dricker.
A-M, jag tror jag lyckats lura bort honom. Iaf för stunden *s*. Och visst är det där med alkohol ett känsligt kapitel, det får vare sig vara för mkt eller för lite. Lagom ska det vara *s*