söndag, januari 15, 2006

Nu kokar det

Efter att ha rört om lite i grytan så börjar det hetta till i debatten. Jag vill förtydliga mig med att säga att jag tycker INTE att sexism, rasism (vare sig det gäller ålder, kön eller hudfärg), pennalism, homofobi o dyl är okej. Det är förkastligt! Definitivt.

Dock tycker jag att vi tenderar att använda dessa ord för lättvindigt, så att innebörden utarmas. Jag är absolut inte kunnig i området, utan utgår ifrån mina egna värderingar. När det gäller de solklara fallen (ex.vis nakna tjejer över motorhuven) så är det för mig defintivt sexism. Men när det gäller en snygg tjej i BH från Victoria Secrets är jag inte lika säker. Är det sexism eller reklam? Det är ju trots allt en BH hon ska sälja. Men återigen, jag vet inte. Jag väcker frågan för att se vad debatten slutar.

Slutligen, med risk för att upprepa mig; om det är fråga om sexism, rasism, pennalism, homofobi osv så ska det defintivt motarbetas. Absolut.

3 kommentarer:

anna sa...

Jag blev så nyfiken att jag fick läsa hela debatten. Den är intressant, vi har diskuterat det mycket i skolan med. Men jag väljer faktiskt att bara läsa vad andra skriver i det här, de som kan mer och egentligen är mer insatta.

deeped sa...

Det är rätt sorgligt att man ens ska behöva påpeka att man inte tycker det är ok med vare sig sexism eller annat...

Batbut sa...

Blev lite trött på debatten. Egentligen är det väl inte svårare än "behandla människor så som Du själv vill bli behandlad". Oavsett ras, kön, ålder, yrke, utseende, läggning osv osv osv. D v s behandla människor utifrån individen och inte grupptillhörigheten.