måndag, januari 16, 2006

Skatteverket den allmäktige

Välkommen till Skatteverket. Ni är placerad i kö. Du har nummer 24 i kön, men vi tar emot Ditt samtal så snabbt vi kan.
Och så passerar 15 ineffektiva minuter, där jag var 30:e sekund blir informerad om köläget. Slutligen är jag i mål och får tala med en livs levande röst!

Trollmamma: Hej jag ringer från firma X som har fått ett kravbrev från er. Detta trots att det är betalat i tid.
Skatteverket: Är Du säker på det? Att det är i tid menar jag?
Trollmamma: Jo då, det är jag. Dels var det jag som gjorde det och dels har jag bankens kvitto här.

Skatteverket: Men är det till rätt konto då?
Trollmamma: Jo då, både rätt konto och rätt OCR nr som avsändare. Så felet måste ligga hos er.

Skatteverket: Jo men vi har inte fått några pengar.
Trollmamma: Men det måste ni ha fått, eftersom kontot är rätt.
Skatteverket: Men jag ser att vi inte har fått någon inbetalning från er.
Trollmamma: Men då har ni möjligen gjort fel för det är gjort en inbetalning. Jag har kvitto här.
Skatteverket: Och jag säger att vi inte har fått någon betalning från er.
Trollmamma: Du kanske kan kolla om ni möjligen har några pengar på något bevakningskonto. Om de har hamnat fel hos er.
Skatteverket: Det kan jag göra, men det kan ta lite tid.
Trollmamma: Jag vore mycket tacksam om Du kunde kolla det direkt. Eftersom det hos UC ser ut som om vi har en skuld till Skatteverket. Och det ser inte bra ut hos våra leverantörer.
Skatteverket: Men ni har ju en skuld till oss.
Trollmamma: Nej, det är det vi inte har. Ni har förmodligen gjort något fel hos er.
Skatteverket: Jag återkommer så snart jag hinner.
Ringer sedan BGC och får fram Skatteverkets löpnummer på vår betalning. Ringer ånyo upp damen ifråga, vars direktnummer jag KRÄVDE att få.
Trollmamma: Hej, det är jag igen. Jag har nu ert löpnummer och kan även meddela på vilken sida som vår betalning står. Allt är helt korrekt.
Skatteverket: Oj, jag som just skulle ringa. Jag fick besked från vår ekonomiavdelningen att de tyvärr har bokat er betalning fel.
Trollmamma: Vilken tur att jag upptäckte det då! Men då förutsätter jag att spärren hos er försvinner och att straffräntan bokas bort?
Skatteverket: Ja det vet jag ju inte om det går förstås. Vi måste vänta tills vi ser att pengarna är på rätt konto.
Trollmamma: (en ganska arg sådan) Ursäkta mig, men NI har satt pengarna på fel konto så NI får fixa till räntan! Och ta bort spärren NU! I annat fall lär Sverker och jag ha en del att prata om.

Skatteverket: Vilken Sverker?
Trollmamma: Sverker Olsson på PLUS. Han gillar sådana här historier!


Gissa vad som hände?

10 kommentarer:

PGW sa...

Thank God for Sverker! :-)

Vi på Kantarellen sa...

I dagens läge behövs verkligen en smord trut och ett djävlar anamma, annars blir man överkörd.

Go baby!!!

Lyckliga Grodan sa...

du äger.. som orkar med detta som jobb.. tack alla gudar, väsen och andra andar för såna som battis..
*faller på knä*

deeped sa...

Så osannolikt... man blir bara trött. Tyvärr är det inte bara statliga myndigheter som är lika inbilska - själv bråkade jag i flera veckor med ekonomiavdelningen som hanterar Nautilus' automatiska inbetalningar... och fick ungefär liknande "nej, vi har gjort fel men du får lida för det"-argument...

Bloggblad sa...

Haha! Du är inte den första som hotat med Sverker. Jag hörde honom på en föreläsning där han berättade om den gamla granndamen, drygt 80, som försökte byta en noppig tröja i en affär. Hon sa bara att hon bodde granne med Sverker - så fick hon byta...
(Kan tillägga att han var vansinnigt rolig och trevlig live, inte alls den terrier som han är i rutan)

Humlan sa...

Och detta hade jag inte läst när jag skrev på Batbutstory... *s*

Du har den där förmågan att formulera dig och komma på vad du ska säga, som jag saknar...

PGW sa...

Visst är det helt fantastiskt att skatteverket kan säga "vi har rätt, du har fel" och sedan är det den enskilda människans eller företagets ansvar att bevisa att man inte HAR gjort fel. Vaddå oskyldig till motsatsen bevisat, nänä inte i Sverige inte ...

Anonym sa...

Var du verkligen så där behärskad och lugn när du pratade med henne??
Jag hade nog inte kunnat hålla mig från att slänga in ett eller annat.

Batbut sa...

Det gäller att kunna vara en cool biatch när det behövs. Och oftast kan jag det. Framförallt när jag pratar med byråkrater. Av ngn outgrundelig anledning.

Cornelia sa...

Sverker har jag aldrig hotat med, tack för tipset.