fredag, januari 13, 2006

Morning has broken

Klockan 5.42 vaknar jag av att någon rycker ur öronproppen. Hur skönt är det? Efter en hel natt har de liksom sugit sig fast och bör lirkas ut. Men inte här inte! Plopp säger det och jag vaknar brutalt.

Lilltrollet har bestämt sig att dagen har börjat. Köpslåendet börjar. Trollmamma tvärvägrar TV så här dags på morgonen. Lilltrollet nobbar att krypa upp i sängen och somna om. Vi når en kompromiss. Hon får leka i sitt rum, medan jag ligger i hennes säng och sover.

Eller hur! Hur sover man när någon pladdrar oavbrutet? Och när Barbie behöver hjälp att få på sig de tajta lackbyxorna? Eller när Ken råkat få på sig Barbies baddräkt och inte kan få av den?
Jag omväxlande bönar och fräser, men inget hjälper. Hamnar i alla fall i en halvdvala när jag hummar lite då och då.

Plötsligt är det skarpt läge. Kissnödig! Eskort krävs till toan. Jag nobbar. Det är tänt på toan. Lilltrollet vägrar. Jag förhalar. Då brister fördämningarna. Lilltrollet kan inte hålla sig.

Visst, sådant som händer. Men istället för att stay foot så rusar hon iväg till toaletten. Fortfarande kissandes. Och voila, helt plötsligt var vårt lägenhet utrustad med ett eget Nilen i miniformat!

Handen på hjärtat, hur många skurade golv 06.00 imorse? Eller var det bara jag?

4 kommentarer:

anna sa...

nej då stod jag som i koma framför mikron och väntade på att mjölken till min oboy skulle bli varm....

Anonym sa...

Va skönt att läsa att det finns åtminstone en till morgontrött mamma. Mina kids är i och för sig stora nu(två flyttat hemifrån) och sover till 12-13 om dagarna när de är lediga. Men när de var små var de väldigt morgonpigga. Jag var så hemsk att jag satte på en barnfilm och visste då att jag fick i alla fall sova i ungefär en och en halvtimme till. Det funkade ett tag i alla fall och dyrt blev det...många filmer som gick åt. *L*

Vi på Kantarellen sa...

Barn eller hundvalp.... det verar gå på ett ut.

Bloggblad sa...

Och jag sov som en stock till ½10... njuter som bara den. Nästan varannan helg är Lillstintan här och då knackar hon på dörren kl 8. Efter att ha tjatat om väcka momo i ett par timmar.