lördag, januari 14, 2006

Trollets försvarstal

Trollmamma: Varför slog Du lilltrollet för?
Mellantrollet: För hon retades.

Trollmamma: Men gumman, Du får inte slåss för det. Det vet Du.
Mellantrollet: Men mamma, det var inte mitt fel.
Trollmamma: Inte? Vems fel var det då?
Mellantrollet: De busiga tankarna
Trollmamma: Men gumman, de busiga tankarna bor ju hos Dig. Då bestämmer Du över dom.
Mellantrollet: Men mamma, det går inte.
Trollmamma: Varför inte det då?
Mellantrollet: För de är så många

Trollmamma: Men Du är större
Mellantrollet: Men mamma, de är äldre än mig
Trollmamma: Men hur kan de vara de gumman? Ni föddes ju samtidigt.
Mellantrollet: Men mamma. Dom busiga tankarna fanns i fröna. Och dom fanns innan jag fanns.
Trollmamma: Men vet Du vad gumman, då måste Du visa dom busiga tankarna att Du bestämmer.
Mellantrollet: Men mamma, dom lyder inte mig.
Trollmamma: Vem lyder dom då?
Mellantrollet: Ingen alls. Bara sig själva.
Trollmamma: Men vad gör de snälla tankarna när de busiga tankarna bråkar?
Mellantrollet: Dom gömmer sig.

Trollmamma: Vet Du vad vi gör då? När de busiga tankarna sätter igång nästa gång säger Du till mig.
Så ska jag komma och prata med dom. Se till att dom lyder Dig.
Mellantrollet: Men mamma, det fungerar inte.
Trollmamma: Hur vet Du det gumman?
Mellantrollet. Men om inte jag lyder Dig så kommer inte dom busiga tankarna heller lyda!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha!
Dina troll är obetalbara. Tufft med busiga tankar...

deeped sa...

i fröna? Alltså är det från Stortrollet som de busiga tankarna kommer? ;)

Anonym sa...

Skratt... Dom brås väl på dig eller papptrollet?;-)

... sa...

Hehe...låter som om själva småtrollen är ena frön...BUSFRÖN! *skrattar*

PGW sa...

Jag förstår PRECIS hur hon känner sig! När man blir stor omvandlas en del av de där busiga tankarna till "idag ska jag äta chips och dip istället för fruktsallad, hihi". Busiga tankar går liksom inte att prata förstånd med!

Batbut sa...

Mina troll är underbara, fast ibland tär de på en trollmammas tålamod.... *s*
Eftersom de busiga tankarna kommer från fröna så MÅSTE hon brås på trollfar? Eller? Själv är jag lugn och timid, en eftertänksam och lågmäld person (eller????) *s*

Anonym sa...

Bra resonat! Busfrön komma från frön i pappasen, bra logik...:-) *s*

Mildamakter sa...

Det här är bara såååå underbart...*ler saligt*

Batbut sa...

Anne Maj, är det inte så att buset måste komma från fröna? *S*
Milda Makter, så här efteråt kan jag le åt det. Men när man är mitt uppe i dialogen.. huvva! Gäller att räkna till tio ibland *S*