fredag, februari 09, 2007

Tunga tankar i Trollskogen

Mellantrollet: Mamma, när ska Du dö?
Trollmor: Om väldigt, väldigt lång tid hoppas jag gumman

Mellantrollet: Mamma, jag vill inte att Du ska dö!
Trollmor: Det vill inte jag heller, men det kommer dröja länge.

Mellantrollet: Vem ska ta hand om mig när Du dör mamma?
Trollmor: Vet Du hjärtat, förmodligen är Du vuxen och har egna barn när det är dags.

Mellantrollet: Men det kan Du inte veta säkert? Du kan inte lova det!
Trollmor: Nej älsklingen, det kan jag inte. Men jag hoppas och tror att det är så.
Mellantrollet: Vet Du vad som är värst med att tänka att Du kommer att dö en dag?
Trollmor: Nej älsklingen, vad tycker Du är värst?

Mellantrollet: Att jag är rädd för att glömma bort Dig då.
Trollmor: Vet Du hjärtat, att Du kanske glömmer bort mig i sådär "vanliga" tankar, men innerst inne i Ditt hjärta så kommer Du alltid ha kvar ett minne.
Mellantrollet: Men när Du dör så kommer jag aldrig få se Dig mer igen! Och då blir jag ledsen när jag tänker på det.
Trollmor: Det blir jag med gumman. Men då brukar jag tänka att när jag dör, så kommer jag sitta på ett moln däruppe och titta ned på Dig. Och när det sedan är Din tur så kommer jag vänta där på Dig.
Mellantrollet: Men tänk om jag inte hittar Dig då mamma? Om jag åker till fel moln?
Trollmor: Det kan inte Du bestämma älskling, utan det är jag som sitter och dirigerar Dig rätt däruppe.

Mellantrollet: Vet Du mamma, nu känns lite bättre. Jag älskar Dig mamma.
Trollmor: Och jag älskar Dig raringen!

10 kommentarer:

Cornelia sa...

Åh, så stora tankar från ett litet troll!

Tankevågor sa...

Gulletrollet!

Humlan sa...

Så Gulligt!
Skön tanke, att man har någon som sitter på ett moln och dirigerar en rätt..

Skogsrået sa...

Är det Guds svar på GPS?? ;)

Vill också ha en Moln-dirigerare!!

hanna sa...

Men guuud, nu sprutar tårarna här. Fina unge!

The Female Dinousaur sa...

Det där med Döden - det stora, ogripbara, ofattbara. Griiiin! Och du är så bra att tala med henne om det...

... sa...

När jag tänker på en bra mamma tänker jag på dig!

Anonym sa...

*snörvel* *gråthick*

Anonym sa...

Gång på gång förundras jag över era samtal och hur duktig du är på att bemöta alla funderingar från dina små troll!

Batbut sa...

Cornelia, det är stora och ibland tunga tankar som kommer där.
Londongirl, hon är ett guldtroll!
Humlan, en fin tanke. Det kanske är så?
Cee, exakt! Det är därifrån det kommer. Jag kan hjälpa till att styra
Hanna, hon är "one of a kind"
Kimmi, tack vännen. Ibland tvivlar jag själv...
Avataria, glädjetårar hoppas jag. Eller rättare sagt, känslotårar
Karin, tack. Det värmde. Det är ofta väldigt svåra samtal och jag är många gånger svarslös, men jag gör så gott jag kan. Jag är en väldigt "lyssnande" mamma, tror det är viktigt