måndag, februari 12, 2007

Tvist i trollskogen

Läxläsning. Protester. Kan själv. Men kan inte. Vill ha hjälp. Men inte. Och så ilska. Tårar. Bråk. Sedan försoning.

Trollmor: Förstår Du vännen varför jag blev arg på Dig?
Mellantrollet: För att jag inte kunde läxan?
Trollmor: Nej gumman, det var inte därför. Jag blev arg för att Du skrek åt mig, och sa dumma saker när jag skulle hjälpa Dig.

Mellantrollet. Men när jag gör fel blir jag så arg. Och så hjälper Du mig inte som jag vill.
Trollmor: Men hur vill Du att jag ska hjälpa Dig då?
Mellantrollet: Genom att göra läxan åt mig!

Trollmor: Det kommer jag aldrig att göra hjärtat, för då lär Du Dig inte.
Mellantrollet: Jag veeet...
Trollmor: Vet Du vad jag tror? Att när Du blir sådär arg så blir Du egentligen arg på Dig själv.
Mellantrollet: Kanske
Trollmor: Och jag förstår det. Men det betyder inte att man får säga vad man vill. Jag blir jätteledsen när Du säger att Du hatar mig, att jag är en dålig mamma och såna saker.
Mellantrollet: Men jag menar det inte. Jag blir bara så arg.
Trollmor: Jo, jag vet. Men då får Du säga andra saker, som att Du tycker att jag är dum t ex.
Mellantrollet: Men ibland är Du dum!
Trollmor: Ja, det är jag. Alla människor gör fel ibland. Men Du gumman, hur tycker Du att en bra mamma ska vara?
Mellantrollet: Som Du.

Trollmor: Älskling, jag vet att jag är en bra mamma eftersom jag är Din mamma. Men om Du fick önska precis vad Du ville, hur skulle Du vilja att en bra mamma var? Jag kanske kan lära mig saker av det.
Mellantrollet: Vill Du att jag ska säga det?
Trollmor: Ja, om Du vill.

Mellantrollet: Okej. Hon ska ha ganska kort ljusbrunt hår, grön-blå ögon, liten gullig näsa och rosa läppar. Och så ska hon ha ljusblå pyjamas med vita ränder. Ganska mjuk mage. Och lite rynkor i pannan. Så ska en bra mamma vara!

8 kommentarer:

mossfolk sa...

Haha, färja håret, skaffa linser, genomgå en plastikoperation och köp en ny pyamas. Lätt som en plätt att bli en bra mamma :)
(eller är det kanske så du ser ut redan?)

Batbut sa...

Gissa Karin *s*

Humlan sa...

hmm... tycker att jag känner igen den beskrivningen (minus pyjamasen, den har jag nog inte sett!)*s*

Det är inte lätt att acceptera att inte någon annan (mamma) kan göra ens uppgifter, men hon har ju den insikten, om än motvilligt!
Måste säga att det vore väldigt skönt om någon kom hit och gjorde mina "läxor" också..

Tankevågor sa...

Precis som du alltså.....ja jag har förstås inte heller sett nån pyjamas...men annars så.

Åh, vad hon är go den där trollungen! Jag förstår henne så väl. Det finns så många sätt att lära sig saker på och jag tycker inte alltid att läxor är anpassde till alla barns individuella sätt att lära. Hm....det här skulle vi kunna tala mycket om...

... sa...

Som man frågar får man svar! Hahahaha! Hon är ju för underbar!
Randig pyjamas, det blir väl bra till vårt pyjamasparty med polacken! ;-)

PGW sa...

Fniss! Mellantrollet är underbart! Har inte koll på ditt pyjamasförråd, men det verkar väl lätt att uppdatera om just den sorten saknas?

Anonym sa...

Åh jag är så körd...det enda som stämmer är grönblå ögon...och mjuk mage, men min är inte GANSKA mjuk...min är sjösjuksmjuk...

Batbut sa...

Humlan, Du lär få vänta med att se den pyjamasen...*s*
Londongirl, om Du får ändan ur så... lär vi kunna prata mycket!
Kimmi, nu ska vi inte skrämma den stackaren...
PGW, kan väl säga som så att den finns i förrådet
Avataria, min är inte bara ganska.. utan mer som bryllepudding. Hon ville bara vara snäll...*S*