måndag, september 05, 2005

Från Piraten

Det förekommer flertalet stora internationella studier kring säkerheten på Internet, bl.a. gällande bloggar.Jag vill därför förtydliga följande:

1. Det förekom ingen inloggning, ingen hackning, inget hävdande av annan persons identitet.a. Vid val av alias och refererande url-länk användes likadana alias som fanns i bloggens befintliga kommentarer.
2. Ingen form av förolämpning användes vid de postade kommentarernaa. Ordet"trista" användes för att skapa en reaktion och därmed kunna påvisa känsligheten kring anonymiteten.
3. Inget brottsligt uppsåt fanns eller finns.

"Piraten" beklagar om detta upprört Er till denna milda grad, men måste samtidigt konstatera att säkerheten gällande inlägg på s.k. bloggar är bristfällig. Experimentet är sedan igår avslutat och tack vare Ert engagemang kan det därmed anses bevisat att anonymiteten vid öppna bloggar ej är garanterad"

Detta kom idag, och det är väl bra så. Men jag hävdar fortfarande:

1. När någon väljer att officiellt uttala sig i mitt namn är det intrång, oavsett vad man säger
2. Kommentaren som lämnades i mitt nick hos Mamselamsen anser jag vara en förolämpning
3. Om jag blir utvald att delta i ett experiment bör jag bli tillfrågad, annars är min personliga integritet kränkt
4. Inget brottsligt uppsåt fanns och det må så vara. Men att plantera kommentarer som är avsedda att orsaka missförstånd kan faktiskt skada de relationer som byggs här på nätet. Möjligen inte brottsligt men klart omoraliskt!

OM någon önskar använda mig i experiment framledes, kontakta mig per mail så kan jag säkert ställa upp - beroende vad det gäller. Gör ni det utan min vetskap kommer jag att "jaga" er också!

11 kommentarer:

Ilva sa...

Haller helt med dig! DEssutom sa behovdes det val inget experiment for att bevisa det, det ar ju ratt sjalvklart att det ar latt att gora sa. O jag har aldrig forstatt varfor Piraten talar om anonymitet, alla inlagg, nastan har ju ett namn o en blogg att ga till...mah boh som vi sager har nere

Cornelia sa...

Håller också med.

Anonym sa...

Han/Hon är en jäkla hijo de puta som vi säger här......Anmäl fanskapet för trakasseri, vad som helst......såna dårar ska inte sitta och tro att de kan göra sådana saker ostraffat

Batbut sa...

anmälan är gjord hos Telia och den ligger kvar. Återkommer med rapport när jag har mer att berätta. fram till dess är piraten deletad i mitt sinne *s*

maruschka sa...

Det var den sämsta ursäkt jag har hört!!!!!
Vad fan, det väljer väl vi själva i så fall om vi vill hänga ut oss helt utan säkerhet i kommentarerna?...Far ända åt h-te, sedan skiter jag i om "piraten" anser sig göra en samhällsgod gärning...Fy f-n!!!!!!

Anonym sa...

Jag håller också med dig, helt och hållet. Det håller inte att säga att det var ett experiment, han/hon SKA fortfarande ha ditt tillstånd, för att använda ditt namn. Det går ju lika bra att göra testet med tillåtelse från "namnbäraren"!

Anonym sa...

Fan,, skall jag sitta å va ilsk i kväll åxå? (så arg som jag var igår har jag inte vart på 20 år)!
Pirats ursäkt är den sämsta jag hört på länge! Vilken internationella undersökning är han med i,,,alltså VEM är det som bett han göra "denna" undersökning?? Då har han ju ryggen fri,,,,,för då är det ju uppdragsgivaren som är illa ute,,eller???
Nä, egenmäktigt förfarande ÄR detta!
Som sagt, jag har på min blogg avhandlat ip nummer.
Nu får det vara nog!!!!!!

Gagga sa...

Batbut! Tack för mail! Kan vara bra att veta.
Jag är hemma nu o har svårt att uppbringa energi o lust att skriva.
Läs mitt nya inlägg hos Mamsen!

Gagga sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
PGW sa...

Piraten ifråga utgår tydligen från att vi är datorilliterata allihopa, det är ju normal datorallmänbildning att veta att det är busenkelt att låtsas vara någon annan på nätet. Jaha och? Kom med nåt nytt? Otroligt kreativt att experimentera med det??

Batbut sa...

Är nog som vi alla var inne på, ngn som behöver skaffa sig ett liv men inte vet hur. Ägnar sig då åt patetiska försök att försöka förstöra andras... Får se vad Telia gör åt saken (förmodligen inget..)