onsdag, augusti 03, 2005

Filmens magiska värld

Nu kör jag lite copy cat på allas vår Mamselamsen, men en generös och vänlig själ som hon är tror jag inte hon misstycker *ler insmickrande.

Den gyllene damen hade en insiktsfull åsikt om glasögonens brytning eller icke brytning, något jag är totalt inkompetent att bedöma. Tycker däremot att det är lätt löjligt när ex.vis amerikanska skådisar ska föreställa ryssar och de talar perfekt engelska med lite brytning. Why? Inte för att det får oss att tro att de är ryssar och inte busan gör det filmen mer trovärdig eller nervig. Bara töntigt! Ska det vara ordentligt ska de fan i mej prata riktig ryska. Röd Oktober är ett lysande exempel på denna dumhet.

Och så en annan sak som iaf jag är pettimetrig nog att störa mig på. När de inte håller koll på detaljerna. Huvudrollsinnehavaren lämnar hemmet iklädd röd kjol och återkommer efter en tur till matvaruaffären i blå kjol. Vad gjorde hon på vägen? En stålis och svidade om i bilen, för att hon fick ett okuvligt behov av att variera sin klädsel.

Eller när de inte kan räkna rätt. Den manlige huvudrollsinnehavaren föds 1958 och får sitt första barn vid 20 års ålder (torde bli 1978). Barnet är nu 25 år (vilket torde bli 2003) och logiskt sett borde pappan vara 45. Men icke, året är helt plötsligt 2000 och pappan fyller jämna 40.

Totalt dumma misstag, och enormt fånigt att bry sig men för mig förstör det en hel film och kan leda till bojkott (av regissör och skådis). Snacka om småsint människa jag är *s*, men så har jag inte heller ätit en Magnum i hela mitt liv p g a den töntiga reklamen. Lite principer ska man ha!

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Akta dig när jag läser böcker!!! Filmer slötittar jag bara på, skulle inte komma på idén att kolla kläder eller årtal - men i böcker! Får utbrott när jag ser fel. Språkliga fel är jag så van vid, så det noterar jag bara slött, men sakfel...

Batbut sa...

ska vi bilda klubb och börja terrorisera förlagen med sakfel? Jag bara älskar att hetsa upp mig över sådana här saker *s*

Cornelia sa...

Här är en till..

Vi på Kantarellen sa...

Jag gav bara ett tips....och du tog över och utvecklade det hela. Skitbra!