onsdag, augusti 10, 2005

Upplys mig!

En del sporter undrar jag hur de egentligen kom på. Löpgrenarna är ju ganska logiska, vi springer ikapp och woups tävlar vi i 100 m, 800 m, maraton osv.

Häcklöpning kan jag väl iofs förstå, de börjar kuta runt i spenaten. Hoppar över stockar och stenarna, förädlar det hela sedan till häcklöpning.

Gång har jag lite svårare att lista ut. Enda som är i närheten när man smygtävlar med övriga gångare på övergångsstället. Men att därifrång gå och få ihop det till en tävlingsgren är väl lite långsökt?

Kasta spjut, slägga och kula har också ganska naturliga förklaringar. Men vem kom på idéen att nu ska vi ta en sjuttioelva meter lång pinnne i handen, kubba i 180 och hoppa rakt upp i luften? Eller tresteg? Nu springer vi fort som satan, skuttar 3 steg och sedan svosch hoppar vi långt.

Inte för att jag vill ringakta idrottarnas insatser, jag förstår bara inte riktigt hur grenen kom till.

3 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Ja men fotboll då? 22 människor som springer runt och jagar en boll, som ska förpassas in i en nätklädd fyrkant.

Eller casting tror jag det heter. Man står och fiskar på land.

Theron o familj sa...

batbut! jag bara skrattar åt dina inlägg!

mamselamsen! Vad säger du om blindfotboll då? Såg det på tv och ja, förlåt mig, men jag skrattade som en bäver..

Batbut sa...

hihi, många roliga "sporter" finns det. Men vad sägs om Konstsim? För män?!?! Ett gäng söta karlar insmorda i vaselin, med blomdekorerade badmössor och näsklämma, göra små piruetter under vatten