fredag, augusti 05, 2005

Byråkrater

Har en teori om byråkrater, och med det menar jag inte människor som arbetar i byråkratiska organisationer. De kan många gånger vara oerhört empatiska och flexibla människor. Nej, jag menar byråkratiska personligheter, som vi kan hitta lite överallt både privat och i yrkeslivet.
Jag tror att man blir byråkrat av 3 olika skäl:


  1. Total inkompetens vilket gör att man desperat håller sig till regler & normer, för man är i total avsaknad av att låta det sunda förnufter avgöra. Egentligen är det mest synd om den här typen, de borde jobba på sin tillit.
  2. Bittra människor som av någon anledning är missunsamma och inte klarar av andra människors lycka och framgång. De njuter av att punktera tillvaron för någon. Hur man botar dem är förmodligen med terapi, där de får komma tillrätta med sin bitterhet.
  3. Maktfullkomliga människor, som av en olycklig slump hamnat där de har möjlighet att påverka andra människors liv. Och bara för att visa sin power gör de det på ett negativt sätt. För dem finns det nog ingen bot mer än att avsätta dem.

Vilken djupsinnig start denna oerhört tidiga fredagsmorgon *s*

Korrigering utförd, det var en flärdfull liten byråkrat inne och påpekade inkonsekvensen i att punkt 2 och 4 var tomma. Nu så är den lilla fadäsen justerad och alles in ordnung. *s*

7 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Jag tror att du har helt rätt. Dock är jag lite nyfiken på 2:an och 4:an. Eller finns det byråkratiska regler för att dom inte får vara med? =)

Cornelia sa...

Nu var du inte snäll Mamselamsen. Det vet du väl att datorn inte alltid gör som man vill, särskilt inte med numrerade listor.

Jag har stött på en ickebyråkratisk tjänsteman på en statlig myndighet som verkligen har engagerat sig i den aktuella frågan och brytt sig mer än man kanske hade kunnat vänta sig. Och hon talar en alldeles underbar värmländska.

Vi på Kantarellen sa...

Sssss... hon tål det!!!!!!!

Theron o familj sa...

Här har man missat mycket, det ser jag det. Skulle visa mig själv i går kväll att jag minsann kunde stå över bloggandet en kväll. Och vad händer? Batbut bloggar som aldrig förr. *ser byråkratisk ut*

Batbut sa...

Mamse, en byråkrat i guldskor! Vad begär Du av mig klockan 6.30 på morgonen? *s*
Kära ko, se nu till att hålla Dig här, annars far jag iväg alldeles.
Cornelia, skönt att ngn förstår mig *s*

Theron o familj sa...

Batbut! Ja det ser jag väl. *funderar vilket koppel som kan funka*.

Vi på Kantarellen sa...

Så ja.... ordning och reda ska det vara! =)