måndag, augusti 22, 2005

Kvällskonversation

Mina små troll är oerhört verbala (undrar vad de fått denna svada ifrån?). De kan formligen snacka sönder en, och speciellt kvällstid. Då kommer alla dagens funderingar fram i totalt osammanhängade ordning. Med mellantrollet utspelades följande dialog, efter 2 sagor och 3 berättelser;

Batbut: Nu älsklingen säger vi godnatt, klockan är sent.
Mellantrollet: Mamma, jag kan nog inte sova nu för mina ögon är inte stängda.
Batbut: Men då tycker jag att Du ska blunda.
Mellantrollet: Mamma, det går inte. Jag vill, men inte mina ögon.
Batbut: Då tycker jag att Du ska säga åt Dina ögon att stänga sig för Du är det godnatt.
Mellantrollet: Mamma, jag har sagt det men dom vill iaf inte. Dom vill vara vakna.
Batbut: Då säger jag åt dem, ögon nu måste ni stänga er för klockan är jättesent.
Mellantrollet: Mamma, nu är ögonen ledsna, för de tror att Du är arg på dem.
Batbut: Jag är inte arg på dem nu, men snart blir jag det om de inte stänger sig.
Mellantrollet: Mamma, de kan inte stänga sig. Det går inte.
Batbut: Och varför går inte det?
Mellantrollet: Mamma, de kan inte stänga sig för mitt skinn är för stort för min kropp. Jag behöver ett mindre skal. Då kan jag stänga ögonen.
Batbut: Ett mindre skal? Och hur får man det?
Mellantrollet: Mamma, man måste vara vaken länge så att kroppen växer in i skalet. Somnar man för tidigt så blir skalet för stort!

Ergo! Är det någon som förundras att man ibland tappar tålamodet, säger godnatt med spänd röst och lämnar rummet? *s*

ps: Hon sover nu

11 kommentarer:

Bloggblad sa...

Smarta små barn! En av mina körflickor sa idag att hennes häst hade blivit för liten. Jag frågade om den krympt, men det hade den inte, bara blivit för liten. Hon ville inte gå med på att hon själv hade blivit för stor.

Batbut sa...

det är iofs skönt med smarta barn, men ibland önskar man att de bara kunde sova... efter en saga eller två, och inte lösa världsproblemen *s*. Men jag vet ju vem hon brås på...

Anonym sa...

Åh vad jag minns,,snacka om att tålamodet sattes på prov! Men den tiden är härlig,, det vet man kanske inte när det pågår,, men sen!

The Female Dinousaur sa...

Vilken unge! Vilken insikt! Vilken kvällskonversation! :-)

Vi på Kantarellen sa...

Nä...jag blir inte förvånad alls.

Batbut sa...

Man får väl vad man förtjänar kan jag tänka. Fast lite stolt är jag över deras tankeförmåga. Nu är trollmamma lätt trött, och skuttar med små nätta steg i säng. Mitt löfte är ju att sluta blogga före 24.00... kantboll!

Anonym sa...

Ja ha ja,,skall du åxå stoppa kommentarerna från oss utomstående nu?????????*dunkar huvet i väggen*

Lyckliga Grodan sa...

den ungen kommer att gå långt.. brås säkert på sin mor.. det är jag helt säker på

Anonym sa...

Såg någonstanns att bebisar växer mest när de sover, då borde väl det gälla för större barn också. Säg alltså åt henne att hon måste sova för att växa i skalet!

Fast ikväll är det väl en ny fundering... :)

Theron o familj sa...

*skrattar högt!*

maruschka sa...

Underbart!....
Min 2½-åring "ska bara" redan...*suck*