Tror jag vaknade på min samhällskritiska sida imorse *s*.
Har jobbat i och med reklamvärden under lång tid, och jag kan inte förstå varför de måste vara så oerhört självgoda. Det är ju inte som om produkterna inte skulle säljas utan Byråernas medverkan. Och ändock uppför de sig som om kunden ska bocka, buga och be för att deras produkter säljer.
Tack vare reklamen (eller kanske trots reklamen) så når produkterna ut till konsumenten, och vi är faktiskt inte dumma. Vi kan testa och köpa en produkt p g a reklamen, men motsvarar produkten inte våra förväntningar köper vi inte den igen. Oavsett reklam!
Alltså måste produkten vara viktigare än reklamen, även om den sistnämna kan underlätta och förstärka produktkännedomen.
Som mest förgrymmad blir jag när reklamen är usel, och behandlar oss konsumenter nedlåtande. Ett för mig lysande exempel är Magnum reklamen när glassen introducerades. Den tyckte jag var så katastrofal att jag än idag vägrar äta Magnum!
Långsint - absolut! Konsument - defintivt! Och som sådan vill jag mötas av bra kvalitet både vad gäller produkter och reklam.
11 minuter sedan
3 kommentarer:
jag blir rätt sur på budskapet.. du är inte trygg om du svettas... du är lever ett ovärdigt liv om du har mjäll.. du kommer att falla död ner om nån märker att du har mens..
det är så tröttsamt
bra produkter säljer väl kanske ändå.. det går ju inte att värdera fullt ut då 'marknaden' knappast skulle införa ett reklamfritt år för att testa om det verkligen är så.
men visst vore det kul om man gjorde det; alla företaget gjorde reklambojkott och lade pengarna på personal, barnomsorg osv
ja det vore ett kalas experiment.. men stackars alla hippa reklammänniskor.. vad ska de göra då ;-D
Skicka en kommentar