onsdag, augusti 31, 2005

Jag - ett föredöme!

Ibland undrar jag om folk har glömt bort gammal vanlig vänlighet? Är det ett storstadsfenomen eller har det drabbat hela j*a landet? Kanske ett nytt karaktärsdrag för det svenska folket. Jo jag vet, jag generaliserar. Det brukar jag göra. Det finns en massa vänliga själar därute också, men de ovänliga verkar ta över. Det sprider sig. Låt mig ge några exempel:

Junibacken i söndags. Liten tjej springer runt och gråter helt hysteriskt. Fullt med vuxna, ingen bryr sig utom jag. Tar tag i flickan och pratar, väntar säkert en 5-10 minuter men ingen kommer. Går då till entren för att ropa. Just då drar en dam tag i min rygg "Vad ska Du gå med min flicka"? Ska just börja förklara, när damen tar dottern och drar. Tack för den!

Gröna Lund för några veckor sedan: Liten flicka kommer gåendes själv ned för trappen och ingen vuxen i närheten. Står och tittar en bra stund, ingen vuxen kommer. Jag går fram och frågar vad hon gör själv. Går på promenad blir svaret. Var är mamma då frågar jag. På restaurangen visar det sig. Går dit med flickan, och mammans kommentar är bara "Du behövde inte bry dig, hon klarar sig själv"

Men jag tänker fortsätta bry mig, visa barn att vi vuxna är att lita på. Alla vuxna är inte pedofiler eller vill dem illa. Det finns vanliga vänliga vuxna människor också!

15 kommentarer:

Cornelia sa...

Yes, fortsätt att bry dej, det gör jag, och jag fortsätter envist att hålla upp dörrar för folk som går rakt igenom utan ett tack.

Cornelia sa...

...fast dörrar och barn är inte samma sak men all liten vänlighet sprider sig. Vi måste vara en motkraft mot dumhet och elakhet!

Anonym sa...

Inte är det ett storstadsfenomen,, fungerar precis likadant överallt,,, men jag gör som du,,bryr mej. Föräldrars okunnighet, i dessa lägen, bryr jag mej inte om!

Vi på Kantarellen sa...

Skitbra!

Men jag tycker du har blivit "bitchig" (positivt) de sisa veckorna. Klimakteriet? *fnisar*

Bitchig=att våga säga ifrån

Batbut sa...

Cornelia, det är väl som Voltaire (tror jag det var) sa; du kan inte sköta alla gräsmattor, men vårda den trädgård Du vandrar i!
Rita - jag gör som Du!
Mamse, tackar! Nej inget klimaterie as I know, men däremot är semestern slut - detta är mitt rätta jag! Myspys trollet kommer fram på sommaren *s*

Lyckliga Grodan sa...

jag vägrar ge upp.. Det är en rättighet att bry sig om barn som ser ut att ha kommit från sina föräldrar... och att säga till ungar som cyklar genom rabatter... och som är dumma med andra barn

om vi ger upp det så ger vi upp på barnen.. och det vägrar jag.. jag tror visst att jag redan sagt det..
Så fortsätt bry dig battis, och alla andra.. det kan förändra mycket för ett barn.. och för vuxna oxå

Cornelia sa...

Bitchigheten känner jag igen, är det klimakteriet? När börjar det egentligen? Hellre arg än ledsen, tycker jag i alla fall nuförtiden.

Batbut sa...

Cornelia då, inte klimakteriet. Jag är bitchig av naturen, det är bara på sommaren när jag sitter i stugan och bloggar som jag är snäll *s*.

Anonym sa...

Jag undrar också ibland vad som hänt med folk.....men jag har börjat säga till dem.....tror inte att de förstår hur otrevliga de verkar.....

Ilva sa...

Jag tycker som vanligt att vanlighet ar en klart UNDERSKATTAD 'dygd' i nutidens samhalle! Men jag tycker nog att jag stoter pa det ofta har i mitt italienska provinsliv...o aven i Sverige nar jag ar dar. Men det kanske beror pa att jag numera (efter sa manga ar av italienskt leverne) VAGAR prata med och bry mig om folk o strunta i hur de ser mig. Eller ar det aldern kanske, klimakteriet som narmar sig....

Batbut sa...

Alex och Ilva, och alla andra - skönt att vi är fler som bryr oss och orkar säga ifrån. Jag gillar inte devisen: sköt Dig själv och skit i andra, det blir en så tråkig värld att leva i. Men om vi är ett gäng som framhävdar med vår vänlighet och att bry oss kanske det kommer fler!

Sallin sa...

En av alla fördelar med att bli äldre, i alla fall för mig, är att jag vågar säga ifrån ännu mer idag än när jag var ung. Var inte speciellt tyst då heller. Visst fanken ska vi bry oss om våra medmänniskor små som stora, så bara fortsätt...

När det gäller kommentarer, jag har missat din wordverification tidigare, oopps

Batbut sa...

Sallin, klokt sagt! Tyvärr är det många som kör filosofin sköt Dig själv osv, som jag tog ovan - och det hatar jag! Vi måste alla bry oss

Anonym sa...

Håller helt med dig och det är allas vårt ansvar men alla anser inte att det är så, ”sköt dig själv och skit i andra” filosofin hägrar hos en del och då är det ändå gott att de finns dom som vågar stå upp för de svaga, de som inte mäktar med eller kan föra sin talan själva av olika anledningar…

Batbut sa...

tack Lena, skönt att se att en del bryr sig iaf