måndag, mars 06, 2006

Elaka trollmor

Mellantrollet: Mamma, får jag se på Nichelodeon?
Trollmamma: Nej gumman, det får Du inte.

Mellantrollet: Men mamma, varför inte?
Trollmamma: Det vet Du, skoldagar är det Bolibompa och på helgen Nichelodeon.

Mellantrollet: Mamma, får jag spela dataspel då?
Trollmamma: Gumman, speldag är lördagar.

Mellantrollet: Men mamma, vad Du är elak.
Trollmamma: Då får Du tycka det gumman.
Mellantrollet: Men mamma, jag har ingenting att göra.
Trollmamma: Vet Du gumman att Du har massor Du kan göra.
Mellantrollet: Har jag inte alls. Du är jätte elak.
Trollmamma: Vet Du gumman att då får Du tycka det, för Du får iaf inte se på TV eller spela dataspel.
Mellantrollet: Mamma, Du har förstört mitt liv.
Trollmamma: Det kanske känns så just nu gumman, men jag tror inte det är så.
Mellantrollet: Så är det visst. Du är jätte elak och mitt liv är förstört.
Trollmamma: Älskade gumman, att Du kan faktiskt säga vad som helst men jag kommer inte att ändra mig. Inget Nichelodoen och inget dataspel.
Mellantrollet: Då skriker jag.
Trollmamma: Då får Du göra det i skamvrån. Men Du får iaf inte se på Nichelodeon eller spela data.
Mellantrollet: (gråter hysteriskt) Mamma, Du hatar mig!
Trollmamma: Nej gumman, jag hatar inte Dig.
Mellantrollet: Varför får jag inte göra som jag vill då? Du hatar visst mig!
Trollmamma: Nej hjärtat, kärlek är inte att låta någon göra som man vill. Kärlek är att tycka om någon. Mycket. Alltid, även när de är dumma.
Mellantrollet: Då tycker jag att Din kärlek är dum!

Kan väl säga att diskussionen pågick ett bra tag till! Men trollmor stod på sig, mellantrollet skrek och det blev skamvrån i 3 minuter. Sedan infann sig lugnet med hjälp av en mysstund i soffan och lite trollhistorier.
Vill ni veta hur många gånger jag räknade till 10? Det var många iaf......

8 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

jag har ju sagt att du är världens bästa trollmorsa.. supernannys kan slänga sig i väggen..
det var precis det de behövde.

Anonym sa...

Det gäller att vara envis! :) /Myra

Anonym sa...

DU har en gudinnas tålamod! Och du har en helt underbar känsla för vad du ska säga. Jag avundas ditt sätt, och jag hoppas jag får samma känsla för det där när jag själv en gång kanske får barn.

Humlan sa...

Jag håller med tess, du har en fantastisk förmåga att hitta rätt ord, rätt förklaring!
Gör inte felet att räkna baklänges, (det rådet fick jag en gång) då är det exposionsrisk vid 0!
Kom ihåg att du har igen tålamodet senare! Det brukar vara en bra tröst!

Anonym sa...

Ska prova räkning jag också...
Ikväll blev det innebandy, hääärligt!

Batbut sa...

Tack Grodan, men kan väl säga att min röst var i hög falsett i slutet
Myra, yes. Framförallt att vara MER envis än sina barn...
Tess, tack men ibland känns det inte så. Och jag ryar nog jag med... ofta känns det som
Humlan, jag har nog exploderat ett antal ggr. Billigt porslin är att rekommendera *s*
Påsen, tack & välkommen hit! Guttaperkaboll är ett bra ord, roligt att säga oxå
Ulrika, man blir duktig på att räkna... Länge... långsamt... och andas....

Bambi sa...

Kan du ge mig en kurs i det här att hålla humöret under ktr? :-)

... sa...

Håller med grodan till 110%
Du borde skriva en bok i trollbemötande!