torsdag, mars 30, 2006

Huvudet på spiken

Mellantrollet: Var Du sjuk igår mamma?
Trollmor: Inte sjuk direkt gumman, men jag hade ont i huvudet

Mellantrollet: Då kan man säga att Du var sjuk i huvudet
Trollmor: Det kan man iofs, men det låter inte så trevligt. Jag hade något som heter migrän
Mellantrollet: Vad är det för något?
Trollmor: Det är en speciell huvudvärk som man får som gör jätteont. Och då får man inte använda huvudet alls. Bara ligga alldeles stilla.
Mellantrollet: Varför får man migrän för? Har man använt huvudet för mycket då?
Trollmor: Så kanske det är. Att man tänkt för mycket så det är därför man får ont.

Mellantrollet: Jag tror att man får det om man tänker får många jobbiga tankar.
Trollmor: Det låter klokt, så det kan säkert vara så.
Mellantrollet: Då tycker jag att pappa får tänka dom jobbiga tankarna nästa gång. För då är det hans tur att ha ont i huvudet.
Trollmor: Eller så kan vi hoppas på att ingen får ont i huvudet.
Mellantrollet: Jag vet mamma! Ingen tänker jobbiga tankar. Bara roliga tankar. Så behöver ingen få ont i huvudet!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att du är tillbaka! Batbut, själsdykaren...
Hör så enkelt de får det att låta ungarna. Kloka ord...

Monica med yffen sa...

Vilken tur att du får så superbra råd :). Så klart att hon har rätt!

Anonym sa...

Bara funderar lite.

Du kan alltså inte ta några sorters värktabletter alls? Eller är det bara speciella migräntabletter som inte går bra? Jag äter Pronaxen för min migrän och de hjälper super. De är 'vanliga' tabletter som ofta skrivs ut till just migränpatienter.

Jag lider i alla fall med dig, för att inte kunna göra nåt annat än att ligga i koma är inte kul *ryser vid tanken* Och kan man inte ta nåt för att bli av med det så blir det ju inte roligare direkt...

Batbut sa...

Ulrika, det visar klart att vi ska bejaka barnet i oss. Iaf jag!
Monica, hon är oftast klokare än mig.
Tess, tyvärr inte. Eftersom jag äter Waran. Och en substans i Migränmediciner är tydligen azetylzalesylsyra (eller hur det nu stavas) och det slår ut Waranet.

deeped sa...

"Och då får man inte använda huvudet alls." Verkar som många människor i världen har migrän...