fredag, mars 03, 2006

Falling Down?

Knökfull buss. Människor pressas på som sillar, för alla ska med. Ryggsäckar i ansiktet och kassar i knävecken. De flesta håller god min och försöker hjälpa till så gott de kan. Visserligen reser man sig inte längre för äldre, gravida eller sjuka men det har förmodligen blivit omodernt. Eller? Men okej, de flesta är ganska så hyggliga och drar in magarna så gott det går.

Men så finns de där! Som jag bara inte står ut med. Som genom någon slags överhöghetskänsla tycker att de har rätt till mer än oss andra. Som ockuperar två säten utan att blinka: Ett för den ack så viktiga röven och den andra för den medhavda väskan / kassen. Eller de som är så viktiga att de bara måste få sitta ifred. Och sätter sig på yttersätet. Vägrar konsekvent flytta in. Bara sitter där och isolerar sig i sin överhöghet. Hur trött blir man inte då?

I de lägena är jag otroligt nära att anta Michael Douglas rollfigur i Falling Down. Men än så länge har jag tyglat med. Men bara nätt och jämt.....

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag avskyr sanna människor! Mitt knep är att kolla riktigt surt pa dem länge, länge. Jag hoppas att de djup inom sig själva skäms.

... sa...

Eller så kan man börja hosta och nysa och fisa och börja mumla om att pippilaten mådde lite krassligt i morse...hehehehehe... *evilgrin*

Lyckliga Grodan sa...

andas djupt..
it ain´t worth it..

MB sa...

rosa glammig.....

The Female Dinousaur sa...

I sådana lägen önskar man att man hade något riktigt drypande, odrägligt att (våga) säga. Kimmmis förslag låter bra!

Batbut sa...

Jess, välkommen hit! Och visst är de hemska de däringa människorna...
Kimmi, jag får öva på det
Grodan, jag andas febrilt... snart börjar jag hyperventilera
Maleandro, inte tydligt nog (jag är lite puckad) - skicka mail! *s*
Biggis, vi åker till Kimmi och går på kurs

Anonym sa...

...försiktigt fråga: "är den väldigt trött den där väskan eller skulle jag kunna få sitta?"

Batbut sa...

Den var bra Ulrika! Ska jag testa

Anonym sa...

Just de där lägena brukar jag oxå refera till som "falling down-lägen". Kul att du använder samma uttryck.

Batbut sa...

Moni, visst är det ett bra uttryck? Alla vet vad man menar