onsdag, mars 15, 2006

A journey to hell!

Var kanske en liten lätt överdrift, men inte långt ifrån. Hur kan dryga 50 mil kännas som 50 tusen mil? Vi har precis lämnat tullarna bakom oss, barnens DVD rullar i baksätet. Då hörs det:

Mellantrollet: Mamma, när är vi framme?
Trollmamma: Gumman, vi har precis börjat så det kommer ta lång tid innan vi är framme.
Mellantrollet: Men mamma, när är vi framme?
Trollmamma: Om ca 5 timmar.
Lilltrollet: Mamma, jag vill äta nu!
Trollmamma: Gumman, vi har precis ätit frukost.
Lilltrollet: Men jag är hungrig nu. Jag kan inte vänta.
Trollmamma: Då får Du ta en riskaka eller en frukt.
Lilltrollet: Jag vill ha biff och pommes frittes!
Mellantrollet: Mamma, när är vi framme?
Lilltrollet: Mamma, jag vill ha mat NU!
Mellantrollet: Mamma, jag vill vara framme nu!

och så fortsätter det. Om och om igen. Vet ni hur många gånger ett troll kan säga "När är vi framme" på en timma? Ungefär tusen tror jag!

Vi hann ca 5 mil utanför staden så började nästa kapitel. Åksjukan! Vet ni hur många gånger ett barn kan kräkas mellan Stockholm och Sälen? Det är väldigt många. Strax före Sälen börjar Lilltrollet sympatikräkas, men hon hann inte parera med plastpåsen.

Trollfamiljen anländer Sälen totalt utmattade, söndertjatade och med en bil indränkt i en icke angenäm doft. Men nu är vi här iaf. Och snön finns kvar. Brasan brinner och nu ska alla troll i säng! Förmodligen även Trollmor.

10 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

ojojojoj.. vilka vedermödor.. men nu är ni framme..
om jag kunde skulle jag smita direkt ner och hålla er sällskap.. pulkakursen skulle kunna utlokaliseras tillexempel.. och annat viktigt.. :)

Anonym sa...

Jösses,, det låter som du skulle behöva lite semesterledighet! Ett par dagar i fjällen, kanske?
Resan hem får någon annan fixa!

Humlan sa...

Men oj,oj! Hoppas nu att ni får en kanonsemester! Det är du värd efter den resan!

Själv mår jag bättre, jag är säker på att det är dom snälla tillropen och krya-på-dig önskningarna som gjort att jag mår så mycket bättre! Tack!

The Female Dinousaur sa...

Shit, vilken tripp! Hoppas att febern och kräkövningarna lugnat sig (hade jag varit med i den bilen hade jag hoppat av och liftat, med min kräkfobi) så att ni kan få njuta lite på semestern också... Have fun och bryt inga ben. Se till att du har silvertejpen alltid redo!

... sa...

Jisses, jag blir alldeles matt! Och jag måste säga att jag är impad av Lilltrollet! Biff och pommes! Vid vilken tidpunkt var detta? 10?
Jag säger bara en sak: åksjukepiller. Botar spy, OCH tjat, för man blir trött av dem *fniss*.
Hoppas Loppan aldrig blir åksjuk...det låter döjobbigt!

Batbut sa...

Småtroll är i säng, stortroll har oxå däckat och mamma troll är trött. Barnen var iproppade åksjukepiller, men det hjälpte inte.
Grodan, kom Du hit och fixa pulkakursen pleaze!

Bloggblad sa...

När våra barn var små åkte vi 3 km högst innan den första spydde. Dottern var värst - vi klädde henne ofta i regnkläder direkt, lätt att torka av. Ibland - när det var varmt - enbart haklapp.
Jo - det är sant!
Som tur är har aldrig hennes dotter blivit åksjuk, de kör många mil per år.

Vi på Kantarellen sa...

Ojoj... jag minns en gång när jag och ungarna skulle åka till mormor och morfar... fyrtio mil. Vi hann precis svänga ut mot stora vägen, när Camilla kläcker ur sig: Jag ser mormors hus nu.

Sen höll det i sig i alla dessa mil. Mormors hus låg överallt.

Batbut sa...

Bloggis, bra tips! Blir till att köpa dykardräkt till småtrollen också!
Mamse, ibland så behöver man extra mkt tålamod....*S*

Anonym sa...

Leta reda på ett apotek och ladd upp med Postafen, åksjuketabletter. Kanonbra, inte beroendeframkallande, kan ges till barn över 4 (?) år. en halv till de små en hel till 12 åringar o uppåt. brukar ge det ca 2 tim före avfärd till mina, och med mat i magen...annars kan de bi illamående...alltså först frukost typ, sen efter en halvtimme tabletten. De blir också lugnare av tabletten, tjatet miskar markant. På flyresor ar det kanon , både ur kräksynpunkt och ur "låt föräldrarna få en lugn resa synpunkt". Lycka till!