torsdag, mars 30, 2006

Framtidens karlar

För några år sedan råkade mellantrollet ut för ett övergrepp på dagis. Hon blev intvingad i en situation av ett gäng jämnåriga grabbar och hade inte kraften att stå emot deras krav. Lyckligtvis fanns där en liten kille som insåg det obehagliga i situationen så han gick och hämtade fröken innan situationen gick över styr. Jag kom till dagis i precis samma ögonblick och fick se min dotter stå blottad&skakad, med tårarna rinnandes nedför kinderna. Helt utlämnad och övergiven.

I första stunden fanns enbart tröst i mina tankar, men framåt kvällen började ilskan och tigerhonan i mig vakna. Ringde föreståndaren och krävde ett möte. Vilket vi fick till dagen därpå. Vi bad även att pojkarnas föräldrar skulle vara med, men föreståndaren ville ha ett eget möte med dem först. Dumt nog stod vi inte på oss. Vi stötte på ett antal gånger för att höra vad som hänt, och fick lite undanglidande förklaringar. Och till slut hade det gått alltför lång tid för att ta upp diskussionen med killarnas föräldrar.

Jag är än idag förbannad på min flathet, att jag själv inte slog näven i bordet och ringde upp killarnas föräldrar. Att jag själv inte tog upp det på ett föräldramöte. Att jag helt enkelt inte ställde till ett satans liv. Men tyvärr föll jag i den vanliga fällan. Den som föreståndaren använde som ursäkt. "Grabbar gör sådana saker". Och så var det bra med det!

Tyvärr är det väl alltför ofta som man hör det som ursäkt. När det är liv i klassen. När killar (vilket det oftast är) busar och slåss. "Killar gör sådant". Och så låter man det fortgå. Varför?

Häromdagen hämtade jag lilltrollet från ett kalas. Vi står i hallen och ska klä på oss. Födelsedagsbarnet kommer fram och klipper till lilltrollet. Pappan står bredvid. Säger lite mesigt "Men så där gör man väl inte". Killen rusar iväg, pappan säger till mig "det är inte så lätt att fostra killar". Varpå jag svarar "framförallt när man inte ens försöker"!

De små busiga grabbarna är framtidens karlar! Många av föräldrarna gör ett otroligt bra jobb, men alltför många bortförklarar ett taskigt beteende med "grabbar gör sådant". Klart de gör! Framförallt när föräldrarna inte markerar att det är fel. Vad tror ni dessa grabbar växer upp med för syn? På sig själva och på tjejer?

11 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

'grabbar gör sånt' bah.. och kommer undan med det verkar det som..'

jag håller verkligen med det.. att inte vara vuxen som förälder.. sätter spår hos barnen.. som hela tiden gör som vi gör.. och inte som vi säger..

Anonym sa...

Men du vet vad du ska göra nästa gång! Ibland är jag glad att jag bara har flickor, men jag går ju miste om fina killar också. Vi vuxna måste lära oss att sätta gränser själva och sen på sina barn också. Tack för berättelsen som gav mig en tankeställare.

MB sa...

Såna ungar blir mindre bra vuxna, dvs folk som inte ska vara i möblerade rum....om det skulle hända en gång till så nitar du både föräldern och ungen och hälsar ifrån mig......

Sol och skugga sa...

Hej!
Förstår din frustration men det är inte lätt att alltid tänka "rätt" när det händer något jobbigt.

Jag har två flickor och en pojke. Vi ställer precis samma krav på flickorna som på vår son. Jag har däremot lagt märke till att i dagisvärlden och i skolan/fritids delas det väldigt fånigt upp i pojk-resp flickgrejer. Nu kommer jag tidigare och hämtar och ser att: fröknarna gärna tar upp flickorna i knäet, håller i handen. Mycket sällan ser jag att en pojke får samma närhet och trygghet. Flickornas "omhändertagande" uppmuntras och pojkarnas "tuffa" sidor likaså. Tråkigt och onödigt tycker jag!

Självklart instämmer jag med att vi föräldrar ska lära våra barn att respektera både sig själva och andra.

Hälsningar/Bisse

Anonym sa...

det behövs fler sådana som dig!

Anonym sa...

hu, vilken mardröm...
vad fint du skriver. bra och tänkvärt inlägg.
Ha det bra.

Anonym sa...

Det här är något som får igång mig med en tonårsdotter i högstadiet som kommer och berättar vad killarna gör mot tjejerna och deras reaktioner... tyvärr är jag för flat och det känns övermäktigt genom att det här är vardag i dagens skola, tyvärr... som min dotter sa en dag när hon kom hem " Mamma, vänj dig det är så här det är nu förtiden" Sen vill jag bara säga hurra för att du reagera och dina barn kommer också att lära sig att inte ta så mycket skit utan att stå på sig...

Soliga hälsningar från Västerås
/M

Anonym sa...

Heja dig, jag håller med.
Jag har själv två grabbar, men de får inte göra som de vill... Absolut måste de visa hänsyn och respekt för tjejerna.
Men i skolvärlden när lärare inte "vågar" ta tag i dessa problem har eleverna inte det lätt!

Batbut sa...

Tack för stöd, skönt att vi är flera som tycker samma lika. Törs vi bara stå på oss och öppna munnen så ska vi nog kunna påverka några. Välkomna btw alla "nya" kommentatorer *S*

Skogsrået sa...

Sen finns det massa människor som inte förstååår var alla kvinnormisshandlare (och tonårsgrabbar som utsätter tjejerna i klassen för kränkande beteende) kommer ifrån...

Herregud, när ungarna kommer till ettan har de redan åtminstone 4 år bakom sig, där de lärt av sina föräldrar att de kommer undan med sånt här. Sen dumpar man den skiten i knäet på lärarna och säger att det är deras fel..

crrly sa...

Jävlar, vad jag blev upprörd nu!!! Skitbra svar du gav den mesiga pappan! GAH.