onsdag, april 26, 2006

Hur jävla dum får man vara?

Mitt älskade mellantrollet fick stryk i skolan idag! Av två (2!) killar i samma klass. Den ene slog och den andre sparkade. Hur det hela började har vi inte fått reda på, men jag tycker det är mindre intressant. Mellantrollet hade iaf inte slagits enl utsago från henne själv, killarna i fighten och "vittnen".

Lärarna var kanon. Sög in eleverna direkt, läxade upp grabbarna ordentligt och tog tag i föräldrarna vid hämtning. Inklusive oss, som fick en redogörelse för vad som hänt.

Den ene killens mamma sökte upp oss, bad om ursäkt och förklarade att hon pratat med sin son samt att han numera hade förbud mot dataspel med våld. Och killen skämdes rejält.

Den andre killens mamma, tillika en god vän då våra barn följts åt sedan 1 års åldern, reagerade fullständigt absurt. Hennes enda fråga var "Vad hade hänt innan då, eftersom slagsmålet bröt ut?". Stortrollet tog diskussionen med henne och han sa som så att vad som hänt innan var tämligen ointressant, eftersom våld är aldrig okej och definitivt inte sparkar. Och 2 killar som slår 1 tjej? Njae, det hade hon lite svårt att prata bort men å andra sidan ska man inte döma någon ohörd. För hennes son brukar minsann inte slåss! Nehej nej, så lärare, andra elever inklusive mellantrollet inbillade sig? Och att hennes son bett om ursäkt inför lärarna då och stått för det han gjort? Var det manipulation?

Jag blir så jävla trött på föräldrar som tror att deras små gullebarn ALDRIG gör något fel, som alltid hittar ursäkter och förmildrande omständigheter OM de blir överbevisade. Inse att de stackars ungarna växer upp med en totalt skev bild av verkligheten. Att de växer upp med inställningen att det är helt okej att uppföra sig som en idiot om man sedan ler och är gullig efteråt. Hur matt blir man inte?

Nej, nu skiter jag i det här! Nu går jag och syr kuddfodral istället.


7 kommentarer:

Anonym sa...

Hemskt, bra att lärarna tog det på en gång. Du får slå på mig, så du får ur ilskan.

Cornelia sa...

Och vem tror de att de hjälper när de urskuldar och slätar över vad deras egna barn gör - inte barnen själva i alla fall!

Farsan_Baloo sa...

Föräldrar som vägrar inse sina barns brister... jag möter dem varje dag. Måtte gudarna kasta mig i helvetets eviga eldar om jag själv blir sådan!

Anonym sa...

Suck.
Jag fick ett tfnsamtal förra veckan från en mamma.
Hennes dotter hade slagits av Storebror.
Efter en del diskussion visade det sig att tjejen också hade slagit min son.
Mamman sa att min son började, min son sa tvärtom - jag sa skitsamma:
VÅLD är aldrig okej.
Då sa mamman: men din son är mycket starkare, han har mer muskler, det gör ondare.
My God.
Kan vi prata om problemet liksom!
En situation hade uppstått på skolan efter ett missförstånd dom emellan, ngn börjar slåss (ord mot ord).
Men.
Mamman tyckte att det var "mer okej" för hennes dotter at slå min son än tvärtom, för att han har mer muskler.

S
U
C
K.

The Female Dinousaur sa...

Jobbigt! Det är aldrig, aldrig okej att slåss (om det inte handlar om självförsvar och man slåss för sitt liv). Tyvärr tror jag någon slags genetisk missbildning gör att vi alltid reagerar på sån't här med att ta våra älskade, inte alltid felfria, barn i försvar. Det är ju samtidigt att erkänna sig själv som inte helt fläckfri och ofelbar förälder...

Anonym sa...

man blir så jädrans förbannad!!

Anonym sa...

och som mette säger.. samhället ger ju helt fel bild.. och det syns också i domstolarna i domarna för vålds- och våldtäcktsbrott.