torsdag, april 27, 2006

Ur led är tiden

Vad har hänt med perspektiven? Läste i dagens DN om en herre i Täby som blivit släpad efter bussen. Han erbjöds 11.000:- i ersättning, stämde bolaget och fick ett antal hundra tusen. Missminner jag mig inte så var dett 460.000:-. Nu stod det iofs inte vilka skador han fick, men ändå.

En ung flicka som blir våldtagen får sitt skadestånd sänkt till nästan ingenting. Hennes trauma är livslångt, men inte alls lika mycket värt.

Är det rätt och rimligt? Jag tycker inte det. Vad tycker ni?

6 kommentarer:

Humlan sa...

Instämmer med Mette! Han slapp nog en del frågor...

...varför tycker karlar (oftast) att det är värre när en pojke/man blir våldtagen än när en flicka/kvinna blir det???

Bloggblad sa...

Men kära nån - det var ju en KARL!!! Det är skillnaden!

Anonym sa...

jag orkar inte ens höja ögonbrynet åt sådant där längre. Jag har själv varit med om två våldtäkter. Efter den första gick jag direkt till polisen (fastän jag hade tankar om hur få anmälningar som egentligen går vidare till rätten) för att anmäla och bemötandet jag fick.. det går inte att beskriva.. jag svarade på deras frågor. och ja, våldtäkten hade skett med kondom.. och till motsvars får jag "men lilla gumman" och en lätt suck samt ett.. jag vet inte.. hopplöst leende från poliserna som satt där.. och sen minns jag inte mer.. jag fick inga fler frågor och det blev ingen anmälan.. adnra gången var grovare och värre.. men det värsta skulle vara att bli utsatt för samma trauma som jag fick hos polisen därför valde jag att inte göra en anmälan och vara tyst om det.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Batbut sa...

Visst är det helt jävla sjukt. Idag läste jag om ett gäng som sysslat med organiserad svart arbetskraft - de dömdes till 5 års fängelse! Det är värre att lura staten på pengar än att våldta tjejer! Tack för det kära staten.
Neppy, fy fan säger jag bara. Hur i hela friden lyckades Du ta Dig vidare? Snacka om sviken av samhället

Anonym sa...

De där kassörarna som skingrade lite (2,5 miljoner?) pengar i ett fotbollslag riskerar 6 års fängelse.

Jag har varit med om så mycket känns det som, så sånna där saker blir "vardagsmat".. låter kanske lite fel att säga så också.. men jag är helt enkelt stark och har underbara vänner.