måndag, april 17, 2006

Tillbakablick

Träffade en höggradigt gravid kvinna häromdagen och fick lite flashbacks. Att vara gravid är ingen lek.

Visst, resultatet är underbart men vägen dit är ganska omtumlande.Fysiken är ett kapitel för sig: Först får man tuttar i modell Globen och en rumpa som skulle få Jennifer Lopez mormor att gråta blod. Håret antar modell Svinto och nästintill dammar, så torrt blir det.

Tyngdlagen gör att fötterna jämnas till marken och blir stora som en bandyplan. Har man sedan otur får man bristningar som gör att man klart skulle kunna platsa in bland zebrorna. En del anser att fingrarna blir som prinskorvar. Det tycker jag är ett understatement. Modell falukorv ligger närmare sanningen.

En del drabbas av otroliga cravings och mular i sig både murbruk, chokladglass och andra konstifika saker. Själv klarade jag mig utan det, men drabbades istället av andra behov. Att se sötsliskiga filmer modell Törnrosfåglarna, Blå Lagunen och annat tårdrypande dravel. Den litteratur jag lyckades smälla i mig var i kategorin Harlekin, hade tidningen Starlet funnits kvar hade jag säkert klämt den med.

Humöret ska vi inte tala om. Det är preskriberat. Och förträngt. Helt och hållet. Fast kanske inte hos stortrollet....

3 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Tänk så olka det kan vara. Jag mådde as-kalas hela tiden, trots tuttar a la Globen.

Bloggblad sa...

Mådde dåligt gjorde inte jag, men jag var svårmanövrerad. Stor som ett hus, klädd i tvåmanstält och i morsans utgångna träskor...
Efter andra barnet som var en jättebaby, kändes det i ett halvår efteråt som om jag flög fram när jag gick.

Lyckliga Grodan sa...

jag känner igen det fysiska..som vanligt beskrivet mitt i prick..
men det andra.. med humöret..

jag mådde som en prinsessa.. ingenting kunde rubba mitt jämnmod..
storgrodan hävdar att det är det optimala tillståndet för mitt humör..att vara gravid..