onsdag, april 26, 2006

Vad tycker vi om detta?

Över 2 miljarder lägger statliga företag på reklam. Det är liksom en hel del pengar. En del av de företagen har mer eller mindre monopol i sin bransch. Ska man verkligen behöva lägga ned så mycket pengar på reklam då? Kanske det skulle gynna företagen mer om man istället sänkte priserna. Garanterat skulle det gynna konsumenterna.

Nu vet jag att detta inte är helt politiskt korrekt att resonera så förenklat som jag gör, men hallå! Det är min blogg så jag säger vad jag tycker!

5 kommentarer:

deeped sa...

Reklam är så mycket. Det handlar ofta om mer information än ren reklam. Jag menar: Vägverket gör "reklam" om att köra saktare, att de sätter upp nya fartkameror och att detta handlar om att rädda liv typ. PR lika mycket.
Jag tycker själv att Timbro är oerhört märkliga, och fr a småföretagsfientliga, när de väljer att föröska ta bort diverse intäkter för hårt arbetande byråer inom reklam, pr och media.

Batbut sa...

Jo jag vet, information/ reklam à la Vägverket tycker jag är helt okej - informatin / reklam à la Biltullarna är jag inte helt okej med. Visst behövs det i viss mån, men inte i den utsträckning vi har idag. Och ibland tycker jag det är för mycket. Gränsen mellan information och reklam är ibland hårfin och ja, jag vet att jag generaliserade - men det är lite lättare då *S*

deeped sa...

Läs på Researcher.se om det

Batbut sa...

Nu har jag läst. Och egentligen tycker jag en hel massa, men inser att när jag sätter det på pränt så är det lätt att missförstå vad jag menar. Om jag inte skriver en bok förstås *s*. Jag har inget emot reklam MEN jag vänder mig mot reklamen som görs för "byråernas" skull om Du förstår vad jag menar. När reklamköparna okritiskt köper ett koncept bara för att det är en byrå med namnet dittelidatten som gjort den. Och så är reklamen rent ut sagt kass, men den hyllas ändå för det är ju dittelidatten byrån som gjort den. Intelligent, humoristisk och ifrågasättande reklam gillar jag. Så även upplysande. Men töntig reklam ger mig eksem! Nu blev det lite långt ändå, sorry *S*

Anonym sa...

håller med.. förstår verkligen inte varför apoteket gör reklam (ok de färetag som gör reklam för sina mediciner) och systemet... (samma där ok för de olika märkerna att göra reklam men själva systembolagets för emot monopolreklamen.. ) .. så mycket pengar som man kunde lagt på vettigare saker...